1. Teen teille, veljet, tunnetuksi sen evankelion, jonka teille julistin, jonka myös olette ottaneet vastaan ja jossa pysytte,2. jonka kautta myös tulette autuaiksi, jos pysytte sanassa, jonka teille evankeliona julistin, ellette turhaan ole uskoneet.3. Sillä tein teille ennen kaikkea tiettäväksi sen, minkä itsekin olin saanut, että Kristus kuoli syntiemme tähden Kirjoitusten mukaan4. ja että Hänet haudattiin ja että Hänet on herätetty kuolleista kolmantena päivänä Kirjoitusten mukaan5. ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.6. Sen jälkeen näyttäytyi yhdellä kertaa enemmälle kuin viidelle sadalle veljelle, joista useimmat yhä ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. {"Nukkuneet pois", ks. alaviittaa 1 Kor. 11:30.}7. Sitten näyttäytyi Jaakolle, sitten kaikille apostoleille. {Jaako, Herran veli. Ks alaviittaa Apt. 12:17.}8. Mutta kaikkein viimeiseksi näyttäytyi minullekin, ikään kuin kesken syntyneelle.9. Sillä olen apostoleista vähäisin enkä ole arvollinen apostoliksi kutsuttavaksi, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.10. Mutta Jumalan armon kautta olen, mikä olen, eikä Hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo kanssani.11. Joko siis minä tai he, näin saarnaamme, ja näin olette uskoneet.12. Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että Hänet on herätetty kuolleista, kuinka muutamat teistä sanovat, ettei ole kuolleitten nousemusta.13. Vaan jollei ole kuolleitten nousemusta, ei Kristustakaan ole herätetty kuolleista.14. Mutta jos Kristusta ei ole herätetty, turha on saarnamme, turha myös uskonne;15. ja meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalasta, että Hän on herättänyt Kristuksen, jota Hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.16. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristustakaan ole herätetty.17. Mutta jos Kristusta ei ole herätetty, turha on uskonne: olette yhä synneissänne. {Kristuksen herättäminen kuolleista on sinetti, joka vahvistaa Hänen kuolemansa ihmisten syntien edestä. Jos kuolema olisi voinut pitää Hänet, ei Jumala olisi hyväksynyt Hänen työtään.}18. Silloin myös Kristuksessa nukkuneet ovat hukkuneet.19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoasti tämän elämän osalta, olemme kaikkia ihmisiä surkuteltavammat.20. Mutta Kristus onkin kuolleista herätetty nukkuneitten esikkona. {Kristus nousi ensimäisenä ja muut kuolleet herätetään myöhemmin.}21. Sillä koska kuolema on ihmisen kautta, myös kuolleitten nousemus ihmisen kautta.22. Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aatamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, {"Tehdään eläviksi." Kaikki nousevat, mutta kaikki eivät peri autuutta, sillä toiset nousevat iäiseen elämään, toiset tuomioon (vrt. Jh. 5:28s).}23. mutta kukin vuorollaan: esikkona Kristus, sitten Kristuksen omat Hänen tulemuksessaan. {"Tulemus", ks. alaviittaa Mt. 24:3.}24. Sitten loppu, kun Hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.25. Sillä Hänen tulee hallita, "kunnes on pannut kaikki viholliset jalkainsa alle".26. Viimeisenä vihollisena kukistetaan kuolema.27. Sillä "kaiken on alistanut jalkainsa alle". Mutta kun sanoo, että kaikki on alistettu, on ilmeistä, että jää lukuunottamatta Hän, joka on alistanut kaiken Hänen allensa.28. Mutta kun kaikki on alistettu Hänen allensa, silloin itse Poikakin alistetaan sen alle, joka on alistanut kaiken Hänen allensa, jotta Jumala olisi kaikki kaikissa.29. Sillä mitä tekevät ne, jotka kastetaan kuolleitten puolesta? Jos kuolleita ei ensinkään herätetä, miksi nämä sitten kastetaan heidän puolestaan? {Kuolleitten puolesta kastaminen on tapa, josta meille ei ole säilynyt mitään tietoja. Paavali ei sano siitä hyvää eikä pahaa, mutta käyttää sitä todisteena niitä vastaan, jotka kieltävät nousemuksen.}30. Miksi mekään olemme joka hetki vaarassa?31. Veljet, kautta kerskauksenne, joka minulla on Kristuksessa Jeesuksessa, Herrassamme, kuolen joka päivä.32. Jos ihmisen tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä? Jollei kuolleita herätetä, niin: "Syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna kuolemme". {Petojen kanssa taistelusta ei meillä ole muuta tietoa kuin tässä mainittu.}33. Älkää eksykö. "Huono seura turmelee hyvät tavat."34. Raitistukaa oikealla tavalla älkääkä syntiä tehkö, sillä muutamilla ei ole tietoa Jumalasta. Sanon tämän teille häpeäksi.35. Mutta joku sanoo: "Miten kuolleet herätetään ja millaisin ruumiin tulevat?"36. Tyhmyri! Se, minkä kylvät ei tule eläväksi, jollei kuole.37. Ja minkä kylvät, et kylvä sitä vartta, mikä on tuleva, vaan paljaan jyvän, ehkä nisun tai jonkin muun lajin jyvän.38. Mutta Jumala antaa sille varren niin kuin tahtoo ja kullekin siemenelle oman varren.39. Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista ihmisten liha ja toista eläinten liha, toista lintujen liha ja toista kalojen.40. On taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita, mutta toinen taivaallisten kirkkaus ja toinen maallisten.41. Toinen auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus; eroaapa tähti tähdestä kirkkaudessa.42. Niin myös kuolleitten nousemuksen: kylvetään turmeluksessa, herätetään turmeltumattomuudessa;43. kylvetään häpeässä, herätetään kunniassa; kylvetään heikkoudessa, herätetään voimassa;44. kylvetään sielullinen ruumis, herätetään hengellinen ruumis. Jos on sielullinen ruumis, on myös hengellinen ruumis. {"Sielullinen ruumis" = sielullisten voimien hallitsema ruumis. Tulevaa hengellistä ruumista sen sijaan hallitsee täydellisesti Jumalan Henki. Se ei ole lihaa ja verta (jae 50), mutta kuitenkin se on sama ruumis, joka kristityllä on maan päällä. Nousemuksessa se muuttuu (jae 51) Kristuksen kirkastetun ruumiin kaltaiseksi ja pukeutuu turmeltumattomuuteen (jae 53, Fil. 3:21).}45. Niin on myös kirjoitettu: "Ensimäinen ihminen, Aatami, tuli eläväksi sieluksi", viimeinen Aatami elämää tuovaksi hengeksi.46. Mutta hengellinen ruumis ei ole ensimäinen, vaan sielullinen, sitten hengellinen.47. Ensimäinen ihminen on maasta, maallinen, toinen ihminen taivaasta.48. Millainen maallinen, sellaisia myös maalliset, ja millainen taivaallinen, sellaisia myös taivaalliset.49. Niin kuin meissä on ollut maallisen kuva, meissä on myös oleva taivaallisen kuva.50. Mutta tämän sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä turmelus peri turmeltumattomuutta.51. Katso, sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuoloon nuku, vaan kaikki muutumme, 1. Tess. 4:13{Vrt. 1 Tess. 4:13ss.}52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan kuuluessa; sillä pasuna soi ja kuolleet herätetään turmeltumattomina, ja me muutumme.53. Sillä tämän turmellun pitää pukeuman turmeltumattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pukeuman kuolemattomuuteen.54. Mutta kun tämä turmeltu pukeutuu turmeltumattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty voitoksi."55. "Kuolema, missä on voittosi, tuonela, missä on otasi?" {"Ota", kreik. kentron. Sama sana kuin Apt. 26:14:ssa mainittu tutkain, häränpistin.}56. Mutta kuoleman otana synti ja synnin voimana laki.57. Mutta kiitos jumalalle, joka antaa meille voiton Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!58. Sen tähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina ylitsevuotavaiset Herran työssä, tietäen, ettei vaivannäkönne ole turha Herrassa.