Kirje heprealaisille

1. Sen tähden tulee meidän sitä enemmän ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, jottemme kulkeutuisi ohi. Room. 10:17{"Se, mitä olemme kuulleet" = evankelio. Vrt. Room. 10:17.} 2. Sillä jos enkelten kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai sille kuuluvan palkan, {"Enkelten kautta puhuttu sana", ts. laki. Ks. alaviittaa Gal. 3:19.} 3. kuinka pääsemme pakoon, jollemme välitä tästä niin suuresta autuudesta, joka saatuaan alun Herran julistamana kuulijainsa kautta vahvistettiin meille, 4. kun Jumala yhdessä todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja monilla voimateoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan? 5. Sillä enkelten valtaan Hän ei alistanut tulevaa mailmaa, josta puhumme. 6. Vaan joku on jossakin todistanut sanoen: "Mikä on ihminen, että häntä muistat, tai Ihmisen Poika, että katsot puoleensa? 7. Teit hänet enkeleitä vähän halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla hänet seppelöit, alistit kaikki jalkainsa alle." 8. Sillä alistaessaan kaikki Hänen valtaansa, ei jättänyt mitään Hänen valtaansa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea valtaansa alistetuksi. 9. Näemme Jeesuksen, joka oli tehty enkeleitä vähän halvemmaksi, kuoleman kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöitynä, niin että Hän Jumalan armosta olisi kaikkien puolesta maistanut kuolemaa. 10. Sillä Hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen kärsimysten kautta tehdä heidän autuutensa päämies täydelliseksi. 1. Piet. 1:9{"Autuutensa päämies." Kristus johdattaa omansa lopulliseen, täydelliseen autuuteen. Vrt. 1 Piet. 1:9.} 11. Sillä sekä Hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki yhdestä, mistä syystä ei häpeä kutsua teitä veljiksi {"Hän, joka pyhittää" = Kristus. "Ne, jotka pyhitetään." Pyhittäminen merkitsee, että heidät erotetaan synnistä ja vihitään Jumalaa palvelemaan.} 12. sanoessaan: "Julistan nimeäsi veljilleni, veisaan Sinulle ylistystä seurakunnan keskellä" 13. ja taas: "Panen luottamukseni Häneen" ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut." 14. Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli Hänkin niistä samalla tavoin osalliseksi, jotta kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla on kuoleman valta, se on: perkeleen, {"Samalla tavoin osalliseksi." Jumalan Poika tuli todelliseksi ihmiseksi, ihmissuvun jäseneksi, murtaakseen saatanan vallan.} 15. ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämän olivat orjia. 16. Sillä Hän ei toki ota huomaansa enkelejä, vaan Aaprahamin siemenen ottaa huomaansa. 17. Sen tähden Hänen piti kaikessa tuleman veljien kaltaiseksi, jotta Hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylipappi Jumalan edessä, toimittaakseen hyvityksen kansan synneistä. {"Ylipappi." Vanhassa liitossa pappi oli välittäjä ihmisten ja Jumalan välillä. Syntisellä ihmisellä ei ole suoraa pääsyä pyhän Jumalan tykö. Mutta Jumala oli vanhassa liitossa järjestänyt uhripalvelun, jonka kautta ihminen pääsi Jumalan yhteyteen. Erityisen tärkeä oli suuri sovintopäivä (3 Moos. 16). Silloin ylipappi palveli yksin, ja sovintopäivän uhri koski koko kansaa. Heprealaiskirje osoittaa, että VT:n säädökset papinvirasta ja uhreista ovat profeetallisia esikuvia ja viittaavat Kristukseen. Uudessa liitossa Kristus on ainoa ylipappi ja Hänen uhrinsa on uhrattu kertakaikkisesti ja kaikkien edestä.} 18. Sillä siinä, missä on kärsinyt ollen itse kiusattuna, Hän voi kiusattuja auttaa.



Kirjaudu
Rekisteröidy