1. "Älköön sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa Minuun. {Jeesus rinnastaa itsensä Jumalaan opetuslasten uskon kohteena.}2. Isäni kotona on monta asuinsijaa. Muutoin sanoisin teille: menen valmistamaan teille sijaa.3. Vaikka menen valmistamaan teille sijaa, tulen takaisin ja otan teidät tyköni, jotta tekin olisitte siellä, missä Minä olen. 1. Tess. 4:16-17; 2. Tess. 1:7{Jeesus palaa aikain lopulla kirkkaudessa ja kunniassa. Ks. 1 Tess. 4:16, 17, 2 Tess. 1:7.}4. Tiedätte, minne menen, ja tien tiedätte."5. Tuomas sanoo Hänelle: "Herra, emme tiedä, minne menet; kuinka tietäisimme tien?"6. Jeesus sanoo hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä. Kukaan ei tule Isän tykö, paitsi Minun kauttani.7. Jos olisitte tunteneet Minut, olisitte tunteneet myös Isäni. Tästä lähin tunnette Hänet, ja olette nähneet Hänet."8. Vilppu sanoo Hänelle: "Herra, näytä meille Isä, ja se riittää meille."9. Jeesus sanoo hänelle: "Olin näin kauan kanssanne etkä ole tuntenut Minua, Vilppu! Joka on nähnyt Minut, on nähnyt Isän. Kuinka sinä siis sanot: 'Näytä meille Isä'? {Vilppu (Filippus) toivoo ruumiillisin silmin näkyvää ilmestystä. Vrt. Jes. 6:1ss. Ruumiin silmin nähtävät näyt eivät anna ihmiselle selvää ja täyttä kuvaa Jumalan olemuksesta, mutta se, joka on oppinut tuntemaan Jeesuksen sellaisena kuin Hän on, ymmärtää, että Jeesus on Jumalan täydellinen ilmoitus, Jumalan ainokainen Poika, yhtä Isän kanssa, Jh. 10:30.}10. Etkö usko, että Minä olen Isässä ja Isä on Minussa? Niitä sanoja, jotka puhun teille, en puhu itsestäni, ja Isä, joka pysyy Minussa, tekee tekonsa.11. Uskokaa Minua, että Minä olen Isässä ja Isä Minussa, mutta ellette, uskokaa Minua itse tekojen tähden.12. Totisesti, totisesti sanon teille: joka uskoo Minuun, myös hän tekee niitä tekoja, joita Minä teen, ja suurempiakin tekee, sillä Minä menen Isäni tykö. {Heprean ajatuksen mukaan "suuremmat teot" voidaan kääntää myös sanoin "lukuisammat teot". Taustalla on heprean sana rab, joka voi merkitä molempia. Suuremmat teot: helluntain (Apt. 2) jälkeen toteutuva apostolien julistus ja seurakunnan leviäminen kaikkeen mailmaan. Vrt. Mt. 28:18ss.}13. Mitä tahansa anotte nimessäni, sen teen, jotta Isä kirkastettaisiin Pojassa. {Jeesuksen nimessä rukoileminen on rukoilemista Hänen tahtonsa mukaan ja Hänen avuksihuutamistaan Vapahtajana. Vain Hänen kauttaan ihminen pääsee Jumalan tykö.}14. Jos anotte jotain nimessäni, Minä teen sen.15. Jos rakastatte Minua, pitäkää käskyni.16. Rukoilen Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan kanssanne iäti, Room. 8:26-27; 1. Joh. 2:1; Joh. 15:26; Joh. 16:7-15{Joh. 14:16,26. "Puolustaja, Pyhä Henki." Alkukielen sana parakleetos merkitsee: puolustaja, asianajaja, auttaja, esirukoilija, lohduttaja. Lakikielessä sillä tarkoitettiin henkilöä, joka oikeudessa puolusti syytettyä. Jeesus on syntiä tehneen uskovan puolustaja Isän edessä. Pyhä Henki on uskovassa asuva puolustaja, joka neuvoo ja vahvistaa häntä ja toimittaa esirukousta. Ks. Room. 8:26, 27, 1 Jh. 2:1, Jh. 15:26, Jh. 16:7-15. Ilman Henkeä opetuslapset ovat voimattomia. Pyhä Henki on totuuden Henki, Hän ilmoittaa oikean jumalanpalveluksen (vrt. Jh. 4:23s). Tämän mailman ruhtinas, saatana, on valhettelija ja valheen isä (Jh. 8:44, 1 Jh. 4:3).}17. totuuden Hengen, jota mailma ei voi ottaa vastaan, koska ei näe Häntä eikä tunne Häntä. Mutta te tunnette Hänet, sillä pysyy tykönänne ja on teissä.18. En jätä teitä orvoiksi. Tulen tykönne.19. Vielä vähän aikaa, eikä mailma enää näe Minua, mutta te näette Minut. Koska Minä elän, tekin elätte.20. Sinä päivänä ymmärrätte, että Minä olen Isässäni ja te Minussa ja Minä teissä. Room. 8:11; Ef. 3:17{Pyhän Hengen kautta Kristus asuu uskovassa. Siksi Uusi Testamentti vuoroin puhuu, että Kristus asuu uskovassa ja että Pyhä Henki asuu hänessä. Vrt. Room. 8:11, Ef. 3:17.}21. Jolla on käskyni ja joka pitää ne, hän on se, joka rakastaa Minua. Mutta joka Minua rakastaa, häntä Isäni rakastaa, ja Minä rakastan häntä ja ilmaisen itseni hänelle."22. Juuda - ei Iskariot - sanoo Hänelle: "Herra, mitä on tapahtunut, koska aiot ilmaista itsesi meille etkä mailmalle?" {Juuda, Jaakon poika, Lk. 6:16, Apt. 1:13. Matteus kutsuu häntä Lebbeukseksi (10:3) ja Markus Taddeukseksi (3:18).}23. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa Minua, hän pitää sanani, ja Isäni rakastaa häntä, ja tulemme hänen tykönsä ja teemme asuinsijan tykönsä.24. Joka ei rakasta Minua, ei pidä sanojani. Se sana, jonka kuulette, ei ole Minun, vaan Isän, joka Minut lähetti.25. Tämän olen teille puhunut ollessani tykönänne,26. mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä lähettää nimessäni, opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä olen teille sanonut.27. Rauhan jätän teille, Minun rauhani annan teille. En anna teille niin kuin mailma antaa. Älköön sydämenne olko murheellinen älköönkä pelätkö.28. Kuulitte Minun sanovan teille: 'Menen pois ja tulen tykönne.' Jos rakastatte Minua, iloitsette siitä, että menen Isän tykö, sillä Isäni on Minua suurempi.29. Nyt olen sanonut teille ennen kuin se tapahtuu, jotta uskoisitte, kun se tapahtuu.30. En enää puhu paljoa kanssanne, sillä tämän mailman ruhtinas tulee, ja Minussa hänellä ei ole mitään. {"Tämän mailman ruhtinas" on saatana. Ks. alaviittaa Jh. 12:31. Niitä, jotka tulevat vangitsemaan Jeesuksen, ohjaa tämän mailman ruhtinas. Vrt. Jh. 6:70, 13:2, 27. "Minussa hänellä ei ole mitään." Jeesus voitti kaikki kiusaukset eikä langennut syntiin. Jh. 8:46, 2 Kor. 5:21, Hepr. 4:15. Sen tähden saatana ei voi syyttää Häntä mistään. Vrt. Hepr. 2:14.}31. Mutta jotta mailma ymmärtäisi Minun rakastavan Isää ja tekevän niin kuin Isä Minua käski: nouskaa, lähtekäämme täältä." {Pääsiäisateria on nyt päättynyt. Seuraavat sanat (Jh. 15:1ss) on ehkä lausuttu matkalla Getsemaneen.}