1. Oli mies fariseusten joukosta nimeltä Nikoteemu, juutalaisten hallitusmies. {Fariseukset, ks. alaviittaa Mt. 3:7. }2. Tämä tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi Hänelle: "Opettaja, näemme, että Sinä olet Jumalasta tullut opettajaksi, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita Sinä teet, ellei Jumala olisi hänen kanssaan."3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti sanon sinulle: ellei joku synny ylhäältä, hän ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." {Kreikan "anoothen", merkitsee sekä "ylhäältä" että "uudesti, uudestaan". Uudestisyntymisessä sanan molemmat merkitykset tulevat esille: ihminen saa uuden elämän, ja tämä elämä tulee ylhäältä, Jumalalta. "Näkeminen" tarkoittaa elämistä, kokemista, osallisuutta, Jumalan valtakuntaan pääsemistä.}4. Nikoteemu sanoo Hänelle: "Kuinka ihminen voi vanhana syntyä? Ei kai voi mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä?"5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti sanon sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. {"Liha" tarkoittaa ihmistä sellaisena kuin hän on luonnollisen syntymänsä perusteella. Joh. 3:6,8. Heprean "ruuah" ja kreikan "pneuma" merkitsevät molemmat sekä "tuulta" että "henkeä".}7. Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä.8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt."9. Nikoteemu vastasi ja sanoi Hänelle: "Miten tämä voi tapahtua?"10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä ymmärrä!11. Totisesti, totisesti sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä ota vastaan todistustamme.12. Jos puhun teille maallisia ettekä usko, kuinka uskotte, jos puhuisin teille taivaallisia?13. Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika. {Ihmisen Poika, ks. alaviittaa Mt. 8:20.}14. Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, Joh. 8:28; Joh. 12:32{"Ylentäminen" merkitsee kahta asiaa: Jeesuksen ristiinnaulitsemista sekä Hänen nousuaan kirkkauteen Jumalan tykö. Vrt. Jh. 8:28, 12:32.}15. jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.16. Sillä niin Jumala rakasti mailmaa, että antoi ainokaisen Poikansa, jottei yksikään Häneen uskova hukkuisi, vaan omistaisi iäisen elämän. {Joh. 3:16,18. Ainokainen, ks. alaviittaa Jh. 1:14.}17. Ei Jumala lähettänyt Poikaansa mailmaan tuomitsemaan mailmaa, vaan jotta mailma Hänen kauttansa tulisi autuaaksi.18. Joka uskoo Häneen, sitä ei tuomita, mutta joka ei usko, on jo tuomittu, koska ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. {"Nimi", seemiläinen ilmaus, joka tarkoittaa persoonaa.}19. Tämä on tuomio, että valo on tullut mailmaan, ja ihmiset rakastivat enemmän pimeää kuin valoa, sillä tekonsa olivat pahat. {Pimeä, valo, ks. alaviittaa Jh. 1:5.}20. Sillä jokainen, joka tekee pahaa, vihaa valoa eikä tule valoon, jottei tekojansa paljastettaisi.21. Mutta joka tekee totuuden, tulee valoon, jotta tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehtyjä."22. Tämän jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maahan, ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.23. Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljo vettä. Tulivat ja antoivat kastaa itsensä. {Ainon (hepr. "lähteet") sijaitsi Jordanin länsipuolella, Dekapoliin alueella, lähellä Galilean kaakkoisrajaa, kolmisenkymmentä kilometriä etelään Gennesaretin järvestä.}24. Sillä Johannesta ei ollut vielä heitetty vankilaan.25. Niin syntyi väittelyä puhdistuksesta Johanneksen opetuslasten ja juutalaisten välille. {Vrt. alaviittaa Mk. 7:2.}26. Tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Opettaja, se joka oli kanssasi Jordanin tuolla puolen ja josta olet todistanut, katso, Hän kastaa, ja kaikki menevät Hänen tykönsä."27. Johannes vastasi ja sanoi: "Ihminen ei voi ottaa mitään, ellei hänelle ole annettu taivaasta.28. Te olette itse todistajani, että sanoin: 'En ole Kristus, vaan minut on lähetetty edellensä.' {ss Nämä sanat paljastavat Johannes Kastajan sisäisen suuruuden. Hänen sanoissaan ei näy jälkeäkään kateudesta eikä peitetystä surusta, vaan hän antaa kaiken kunnian Jumalalle.}29. Jolla on morsian, se on ylkä. Mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä iloni on nyt tullut täydelliseksi. {Avio on Raamatussa usein Jumalan ja ihmisen välisen suhteen vertauskuva. Jes. 61:10, 62:5, Hoos. 1:2, 2:1ss, Mt. 9:15, 22:1ss, 25:1ss, 2 Kor. 11:2, Ef. 5:22ss, Ilm. 19:7, 21:2.}30. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.31. Joka tulee ylhäältä, on yli kaikkien. Joka lähtee maasta, on maasta ja puhuu maasta. Joka tulee taivaasta, on yli kaikkien.32. Mitä on nähnyt ja kuullut, sitä todistaa, mutta ei kukaan ota vastaan Hänen todistustansa.33. Joka ottaa vastaan Hänen todistuksensa, vahvistaa sinetillä, että Jumala on totuullinen.34. Sillä Hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja. Jumala ei näet anna Henkeä mitalla.35. Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki Hänen käteensä.36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä, mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."