1. Siihen aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat Hänelle niistä galilealaisista, joitten veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhreihinsa. Joh. 9:3{Luuk. 13:1-5. Juutalaiset uskoivat, että onnettomuudet, kärsimykset ja sairaudet olivat kärsimyksiin joutuneen ihmisen omien syntien rangaistuksia. Mainituista tapauksista ei ole meille säilynyt muuta tietoa. Ne, jotka kertoivat näistä Jeesukselle, uskoivat, että surmansa saaneet olivat erityisen suuria syntisiä ja olivat sen tähden saaneet rangaistuksen. Jeesus torjuu ajatuksen ja sanoo, että onnettomuudet ovat Jumalan sallimia parannuskehoituksia, jotka ihmisten tulee ottaa varteen. Vrt. Jh. 9:3.}2. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat kaikkia muita galilealaisia syntisemmät, koska olivat kärsineet tällaista?3. Eivät suinkaan, sanon teille, mutta ellette käänny, niin kaikki samoin hukutte.4. Tai ne kahdeksantoista, joitten päälle torni Siiloassa kaatui tappaen heidät, luuletteko, että olivat kaikkia muita Jerusalemissa asuvia ihmisiä syntisemmät?5. Eivät suinkaan, sanon teille, mutta ellette käänny, niin kaikki samoin hukutte."6. Puhui myös tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan. Hän tuli etsimään siitä hedelmää eikä löytänyt.7. Niin sanoi tarhurille: 'Katso, kolmena ajastaikana olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta enkä ole löytänyt. Hakkaa se pois. Miksi sekin maata laihduttaa?'8. Mutta tämä vastaa ja sanoo hänelle: 'Herra, kärsi sitä vielä tämä ajastaika, kunnes kaivaisin sen ympärillä ja heittäisin lantaa,9. jos se tekisi hedelmää tulevana. Mutta ellei, hakkaa se pois!"10. Hän oli opettamassa eräässä kokoushuoneessa sapattina.11. Katso, oli nainen, jossa oli ollut sairauden henki kahdeksantoista ajastaikaa, ja oli koukistunut ja täysin kykenemätön oikaisemaan itseänsä.12. Hänet nähdessään Jeesus kutsui hänet tykönsä ja sanoi hänelle: "Nainen, olet päässyt vaivastasi."13. Pani kätensä hänen päällensä, ja heti nainen oikaisi itsensä suoraksi ja ylisti Jumalaa.14. Mutta kokoushuoneen esimies närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, ja alkoi puhua kansalle: "Kuusi päivää on, joina sopii työtä tehdä. Tulkaa siis niinä päivinä parannettavaksi älkääkä sapatinpäivänä." {Kokoushuoneen esimies, ks. alaviittaa Lk. 8:41.}15. Niin Herra vastasi hänelle ja sanoi: "Ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie juomaan?16. Eikö tätä, joka on Aaprahamin tytär ja jota saatana on pitänyt sidottuna, katso, kahdeksantoista ajastaikaa, olisi pitänyt päästää siitä siteestä sapattina?" {"Aaprahamin tytär." Vrt. Jh. 8:33, 39. Juutalaiset ylpeilivät sillä, että he olivat Aaprahamin jälkeläisiä ( = lapsia). Uusi Testamentti opettaa, että ne, jotka uskovat Jeesukseen, ovat Aaprahamin lapsia sanan syvemmässä, hengellisessä mielessä. Vrt. Room. 4:11s, Gal. 3:7s, Jh. 8:39s.}17. Hänen näin sanoessaan kaikki vastustajansa häpesivät, ja koko kansa iloitsi kaikista niistä ihanista teoista, joita Hän teki.18. Niin sanoi: "Minkä kaltainen on Jumalan valtakunta, ja mihin sen vertaan?19. On sinapin siemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi puutarhaansa. Se kasvoi ja siitä tuli iso puu, ja taivaan linnut tekivät pesänsä sen oksille." {Ks. alaviittaa Mt. 13:31.}20. Taas sanoi: "Mihin vertaan Jumalan valtakunnan?21. On hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani." {Ks. alaviittaa Mt. 13:33.}22. Hän vaelsi kaupunkeja ja kyliä ja opetti kulkien kohti Jerusalemia.23. Joku sanoi Hänelle: "Herra, onko niitä vähä, jotka tulevat autuaiksi?" Niin sanoi heille:24. "Kilpailkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi. {ss Jeesus opettaa, että Jumalan armolla on omat rajansa ja etteivät kaikki tule siitä osallisiksi. Tätä opetusta korostaa luvun lopussa oleva valitus Jerusalemin vuoksi.}25. Sen jälkeen kun perheen isäntä on noussut ja sulkenut oven ja te alatte seisoa ulkona ja kolkuttaa oveen sanoen: 'Herra, avaa meille', hän vastaa ja sanoo teille: 'En tunne teitä, mistä olette.'26. Silloin alatte sanoa: 'Me söimme ja joimme seurassasi, ja toreillamme Sinä opetit.'27. Mutta Hän sanoo: 'Sanon teille, etten tunne teitä, mistä olette. Menkää pois luotani, kaikki väärintekijät.'28. Siellä on itku ja hammasten kiristys, kun näette Aaprahamin ja Iisakin ja Jaakon ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa, mutta itsenne heitettävän ulos.29. He saapuvat idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä ja aterioitsevat Jumalan valtakunnassa.30. Katso, on viimeisiä, jotka tulevat ensimäisiksi, ja on ensimäisiä, jotka tulevat viimeisiksi."31. Sinä päivänä astui esille muutamia fariseuksia sanoen Hänelle: "Lähde ja mene pois täältä, sillä Herodes tahtoo tappaa Sinut." Matt. 2:22; Matt. 14:1{Herodes Antipas, ks. Mt. 2:22, 14:1.}32. Sanoi heille: "Menkää ja sanokaa sille ketulle: 'Katso, Minä ajan ulos riivaajia ja parannan sairaita tänään ja huomenna, ja kolmantena pääsen määräni päähän.' {"Sille ketulle . . ." Ilmeistä on, että Herodes oli lähettänyt fariseukset pelottelemaan Jeesusta, jotta Jeesus olisi lähtenyt Herodeen alueelta. Jeesus huomasi kuitenkin Herodeen juonen. Jeesuksen puhe kolmesta päivästä saattaa olla vertauskuvallista, ei kirjaimellista, ja tarkoittaa yleensä lyhyttä ajanjaksoa. "Määräni päähän." Sanaan sisältyy sekä Jeesuksen kuolema että Hänen elämäntehtävänsä täyttymys, mailman lunastus, joka tapahtui juuri Hänen kuolemassaan. Vrt. Hepr. 2:10, 5:9, Jh. 19:30.}33. Kuitenkin Minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa Jerusalemin ulkopuolella. {Sanat merkinnevät, että Jeesuksen työ on pian päätöksessä, mutta ei vielä. Hänen päämääränään on Jerusalem. Hänen vihollisillaan ei nyt ole valtaa Häneen, koska Hänen hetkensä ei vielä ole tullut. Vrt. Jh. 7:30, 8:20.}34. Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat luoksesi lähetetyt! Kuinka usein olen tahtonut koota lapsesi niin kuin kana siipien alle poikasensa, mutta ette tahtoneet! {"Kuinka usein olen tahtonut koota lapsesi..." Sanat osoittavat, että Jeesus julkisen toimintansa aikana kävi useasti Jerusalemissa opettamassa. Vrt. Mt. 23:37. Vain Johannes on kertonut aikaisemmista Jerusalemissa käynneistä. Jh. 2-3, 5, 7-9.}35. Katso, 'huoneenne jätetään teille autioksi'. Totisesti sanon teille: ette näe Minua ennen kuin aika tulee, jolloin sanotte: 'Siunattu Hän, joka tulee Herran nimeen.'"