Evankelio Matteukselta

1. Fariseukset ja saddukeukset tulivat ja kiusaten pyysivät Häntä näyttämään heille merkin taivaasta. {Matt. 16:1-4. Vrt. Mt. 12:38-40 (alaviitta). } 2. Mutta vastasi ja sanoi heille: "Illan tullessa sanotte: 'Selkeä ilma, sillä taivas ruskottaa' 3. ja aamulla: 'Tänään tulee myrsky, sillä taivas ruskottaa synkkänä.' Ulkokullatut, taivaan muodon osaatte arvioida, mutta aikain merkkejä ette osaa. 4. Paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta merkkiä paitsi profeetta Joonan merkki." Niin jätti heidät ja meni pois. 5. Saapuessaan toiselle rannalle opetuslapsensa olivat unhottaneet ottaa leipiä mukaansa. 6. Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta." {Hapatus, vrt. alaviittaa Mt. 13:33.} 7. Pohtivat keskenään sanoen: "Emme ottaneet leipiä." 8. Huomattuaan tämän Jeesus sanoi heille: "Vähäuskoiset. Miksi ajattelette keskenänne, ettette ottaneet leipiä? 9. Ettekö vielä käsitä, ettekä muista niitä viittä leipää viidelle tuhannelle ja kuinka monta vakallista otitte talteen, 10. ettekä niitä seitsemää leipää neljälle tuhannelle ja kuinka monta vasullista otitte talteen? 11. Kuinka ette käsitä, etten puhunut teille leivästä? Vaan kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta." 12. Silloin ymmärsivät, ettei käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia. 13. Tultuaan Filippuksen Kesarean alueelle Jeesus kysyi opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?" {Filippuksen Kesarea oli Hermon-vuoren etelärinteellä, lähellä erästä Jordanin lähdettä. Tämä Kesarea sijaitsi Jordanin latvahaarojen itäpuolella nelisenkymmentä kilometriä Gennesaretin järvestä pohjoiseen, ja se on erotettava Palestinan Kesareasta, joka sijaitsi Välimeren rannalla. Filippuksen Kesarea sai nimensä Herodes Suuren pojan, neljännysruhtinas Filippuksen mukaan, joka rakennutti sen itselleen hallituskaupungiksi. } 14. Sanoivat: "Jotkut Johannes Kastajan, toiset Elian, toiset taas Jeremian tai jonkun muun profeetoista." 15. Sanoo heille: "Entä kenen te sanotte Minun olevan?" 16. Simeon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika." 17. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä Simeon, Joonan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan Isäni, joka on taivaissa. 18. Minäkin sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle rakennan seurakuntani, eivätkä tuonelan portit sitä voita. {Kreikankielinen nimi Pietari (Petros) on käännös arameankielisestä nimestä Keefa, joka merkitsee kiveä, kallio(nlohkaret)ta. Jeesus oli antanut Pietarille tämän nimen valitessaan hänet apostoliksi. Kallio on kreikaksi petra, vrt. Jes 51:1, 2. "Seurakunta" (kreik. ekkleesia), sananmukaisesti "uloskutsuttujen joukko". Ekkleesia vastaa heprean sanaa qahal, jota Vanhassa Testamentissa käytetään Israelista Jumalan kansana. Jeesus tarkoittaa uutta Jumalan kansaa, jonka muodostavat Jeesukseen uskovat. "Tuonelan portit", sanonta, jossa verrataan pahan voimia linnoitettuun kaupunkiin. Portit olivat ikäänkuin keskitetysti kaupungin voiman merkki, vrt. 1 Moos. 22:17. Pahan voimat eivät voi voittaa Jeesuksen seurakuntaa.} 19. Sinulle annan taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sidot maan päällä, on oleva sidottu taivaissa, ja minkä päästät maan päällä, on oleva päästetty taivaissa." {"Taivasten valtakunnan avaimet." Raamatussa "avaimet" tarkoittavat valtuutusta. Pietari on Jeesuksen valtuutettu lähettiläs. Myöhemmin (Mt. 18:18) annettiin samanlainen valtuus kaikille apostoleille. Heillä oli valta "sitoa" ja "päästää", mitä sanoja käytettiin kirjanoppineista. "Sitominen" merkitsi jonkin asian selittämistä kielletyksi, "päästäminen" taas sallituksi, ja apostolit saivat näin vallan johtaa ja ohjata seurakuntaa sillä sanalla, jota he julistivat. } 20. Silloin Hän kielsi opetuslapsiaan kellekään sanomasta, että Hän on Kristus. 21. Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että Hänen piti menemän Jerusalemiin ja paljon kärsimän vanhimpien ja ylipappien ja kirjanoppineitten käsissä ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman kuolleista. {"Vanhimmat, ylipapit ja kirjanoppineet." Nämä nimitykset viittaavat Sanhedriniin, suureen neuvostoon, sillä juuri nämä ryhmät olivat siinä edustettuina. Ks. alaviittaa Mt. 5:22. Jeesus opettaa, että Hänen kärsimyksensä ja nousemuksensa oli ilmoitettu Vanhan Testamentin profeetoissa, mihin viittaavat jakeen sanat "piti menemän... ja kärsimän... tuleman... nouseman..." Jeesuksen opetus alkaa, kun Hän on saanut opetuslapsiltaan selvän vakuutuksen siitä, että nämä uskovat Hänet Messiaaksi. Tässä on siis merkittävä käännekohta Jeesuksen elämässä.} 22. Silloin Pietari otti Hänet erilleen ja alkoi nuhdella Häntä sanoen: "Herra, Jumala olkoon Sinulle armollinen. Älköön sitä Sinulle tapahtuko." 23. Mutta Jeesus kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois, saatana. Sinä olet Minulle pahennus, sillä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan mikä on ihmisten." 24. Sitten Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo perässäni kulkea, kieltäköön itsensä ja kantakoon ristinsä ja seuratkoon Minua. 25. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, menettää sen, mutta joka menettää elämänsä Minun tähteni, löytää sen. 26. Sillä mitä ihminen hyötyy, vaikka voittaisi koko mailman ja saisi vahingon sielullensa? Tai mitä ihminen voi antaa sielunsa lunnaiksi? 27. Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeltensä kanssa, ja silloin Hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. 28. Totisesti sanon teille: tässä seisovain joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan." {"Maistaa kuolemaa" = kuolla.}



Kirjaudu
Rekisteröidy