1. Silloin Jeesus puhui kansajoukolle ja opetuslapsilleen2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. {"Mooseksen istuin" tarkoittaa kokoushuoneen saarnatuolia ja myös kirjanoppineitten arvovaltaa.}3. Sen tähden, kaikki mitä sanovat teille, se tehkää ja pitäkää. Mutta tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä sanovat, mutta eivät tee. {ss Jeesus moittii kansan johtajia ankarasti ja tuomitsee heidän ulkokultaisuutensa. Tämä oli Hänen viimeinen julkinen puheensa.}4. Sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ihmisten hartioille, mutta itse eivät tahdo niitä sormellaan liikuttaa.5. Kaikki tekonsa tekevät, että ihmiset näkevät. Tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi. {"Raamatunlausekotelot". Juutalaiset käyttivät kahta, hihnoin kiinnitettävää pientä koteloa, joista toinen pantiin otsalle ja toinen vasempaan käsivarteen. Näissä koteloissa oli pergamenttikaistaleita, joihin oli kirjoitettu lainkohtia. Leveät kotelot ja suuret tupsut kuvastivat ulkonaista hurskautta. }6. Rakastavat ensimäistä sijaa illallisilla ja ensimäistä istuinta kokoushuoneissa7. ja tervehtimisiä toreilla ja että ihmiset kutsuvat heitä rabbiksi. {"Rabbi" merkitsee "herrani", "mestarini". Se oli kunnioittava puhuttelunimitys, jota erityisesti käytettiin kirjanoppineista.}8. Mutta teitä älköön kutsuttako opettajiksi, sillä yksi on Opettajanne, Kristus, ja kaikki olette veljiä.9. Isäksi älkää myöskään kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on Isänne, joka on taivaissa. {"Isä" on kunnioittava nimitys, jota käytettiin kirjanoppineista. }10. Älköön teitä myöskään kutsuttako mestareiksi, sillä yksi on Mestarinne, Kristus.11. Vaan suurin teistä olkoon palvelijanne.12. Joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.13. Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä, kun ette itse mene sisälle ettekä salli sisälle menevien mennä.14. [Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä syötte leskien talot ja rukoilette näön vuoksi pitkään. Sen tähden saatte kovemman tuomion.]15. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä kierrätte meret ja manteret tehdäksenne yhden käännynnäisen, ja kun se on tapahtunut, teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa itseänne pahemman. {"Käännynnäinen" (eli proselyytti) oli ei-juutalainen, joka oli kääntynyt juutalaisuuteen. Juutalaiset levittivät innokkaasti oppiaan pakanille Rooman valtakunnan alueella. }16. Voi teitä, sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Joka vannoo temppelin kautta, ei ole mikään, mutta joka vannoo temppelin kullan kautta, on valansa velvoittama.' {ss Jotta juutalaiset olisivat voineet kiertää hätäisesti annettuja lupauksia, kirjanoppineet laativat tällaisia mutkikkaita "selityksiä". Jeesus osoittaa niiden vilpillisyyden. }17. Tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?18. Sanotte myös: 'Joka vannoo alttarin kautta, ei ole mitään, mutta joka vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, on valansa velvoittama!19. Tyhmät ja sokeat! Kumpi suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?20. Joka siis vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken sen päällä olevan kautta,21. ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja siinä asuvan kautta,22. ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja sillä istuvan kautta.23. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä annatte kymmenykset mintusta ja tillistä ja kuminasta, mutta hylkäätte tärkeimmät laista, oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden. Näitä oli harjoitettava eikä noita hylättävä. {Lain mukaan "sekä pellon viljasta että puitten hedelmistä" (3 Moos. 27:30) tuli maksaa kymmenykset. Fariseukset katsoivat kuitenkin, että kymmenykset piti maksaa kaikkein vähäpätöisimmistäkin kasveista. }24. Sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin. {Hyönteiset olivat saastaisia eläimiä. Sen tähden juutalaiset siivilöivät viininsä, jotteivät nielisi niitä. Myös kameli oli saastainen. Vrt. 3 Moos. 11:4, 20, 23, 41, 42. }25. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä puhdistatte juoma- ja ruoka-astian ulkopuolen, mutta sisältä ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä.26. Sokea fariseus! Puhdista ensin juoma- ja ruoka-astian sisäpuoli, jotta niitten ulkopuolikin tulisi puhtaaksi.27. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaiset, jotka ulkoa kyllä näyttävät kauniilta, mutta sisältä ovat täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa.28. Niin tekin näytätte ihmisistä ulkoa hurskailta, mutta sisältä olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.29. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä rakennatte profeettain hautoja ja koristatte vanhurskasten muistomerkkejä30. ja sanotte: 'Jos olisimme olleet isäimme päivinä, emme olisi olleet heidän kanssaan osallisia profeettain vereen.'31. Niin vakuutatte siis itsellenne, että olette niitten lapsia, jotka tappoivat profeetat.32. Täyttäkää siis isäinne mitta.33. Käärmeet, kyykäärmeitten sikiöt! Kuinka pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?34. Sen tähden, katso, lähetän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamia heistä tapatte ja naulitsette ristiin, toisia heistä ruoskitte kokoushuoneissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin, {"Profeetat, viisaat ja kirjanoppineet", jotka alunperin ovat juutalaisia nimityksiä, tarkoittavat tässä kristittyjä lähetyssaarnaajia. }35. jotta päällenne tulisi kaikki vanhurskas veri, joka maan päällä on vuotanut vanhurskaan Aapelin verestä Sakarian, Barakian pojan vereen asti, hänen, jonka tapoitte temppelin ja alttarin välillä. 2. Aik. 24:20-22{Sakaria, Barakian poika, luultavasti sama profeetta, jonka kuolemasta puhutaan 2 Aik. 24:20-22:ssa. Aikakirjat olivat viimeisenä osana juutalaisten Raamatussa (= Vanhassa Testamentissa) ja tämä murha oli viimeinen, mikä Vanhassa Testamentissa kuvataan. Aapelin murha 1 Moos. 4:8s oli Raamatun ensimäinen murha. Jeesuksen sanat kuvaavat kaikkea sitä vainoa ja ahdistusta, mitä vanhurskaat ovat saaneet (ja saavat) kokea. }36. Totisesti sanon teille: se kaikki tulee tämän sukupolven päälle.37. Jerusalem, Jerusalem, joka tapat profeetat ja kivität luoksesi lähetetyt! Kuinka usein olen tahtonut koota lapsesi niin kuin kana kokoaa poikasensa siipien alle, mutta ette tahtoneet.38. Katso, huoneenne hylätään teille.39. Sillä sanon teille: tästä lähin ette näe Minua, kunnes sanotte: 'Siunattu Hän, joka tulee Herran nimessä.'"