Evankelio Markukselta

1. Kun Hän jälleen meni Kapernaumiin muutamiksi päiviksi, niin saatiin tietää, että Hän on talossa. 2. Heti kokoontui monta, niin ettei ollut sijaa enää ovellakaan, ja puhui heille sanaa. 3. Tulevat tykönsä ja tuovat halvaantunutta neljän kantamana. 4. Kun eivät kansajoukon läpi päässeet Hänen luoksensa, purkivat aurinkokatoksen siitä, missä Hän oli, ja kaivettuaan laskevat alas vuoteen, jossa halvaantunut makasi. {Vuoteena oli viitta tai matto, jota kannettiin neljästä kulmasta. Palestinan talojen katolle johti ulkoa portaat. Talon sisäpihan päälle oli tavallisesti rakennettu kevytrakenteinen aurinkokatos, jonka purkaminen oli yksinkertaista.} 5. Nähdessään heidän uskonsa Jeesus sanoo halvaantuneelle: "Poika, syntisi ovat anteeksi annetut." 6. Mutta siellä oli eräitä kirjanoppineita istuen ja ajatellen sydämissään: 7. "Kuinka tämä näin puhuu, rienaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi yksi, Jumala?" 8. Tuntien heti hengessään, että näin itsessään ajattelivat, Jeesus sanoi heille: "Miksi ajattelette niin sydämissänne? 9. Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Syntisi ovat anteeksi annetut' vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'? 10. Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi"- Hän sanoo halvaantuneelle: 11. "Minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." 12. Nousi heti ja ottaen vuoteensa meni ulos kaikkien nähden, ja kaikki hämmästyivät ja kiittivät Jumalaa sanoen: "Emme ole koskaan nähneet tällaista." 13. Taas Hän kulki järven rantaa, ja kaikki kansa tuli Hänen luoksensa ja Hän opetti heitä. {Järvi = Gennesaretin järvi.} 14. Ohi kulkiessaan näki Alfeuksen pojan Leevin istumassa tulliasemalla ja sanoo hänelle: "Seuraa Minua." Niin tämä nousi ja seurasi Häntä. Matt. 9:9{Leevi oli Matteuksen toinen nimi. Vrt. Mt. 9:9, 10:3.} 15. Tapahtui Hänen aterioidessaan hänen kotonaan, että myös monta veronkantajaa ja syntistä aterioi Jeesuksen ja opetuslasten kanssa, sillä heitä oli paljo, ja seurasivat Häntä. 16. Nähdessään Hänen syövän veronkantajain ja syntisten kanssa kirjanoppineet ja fariseukset sanoivat Hänen opetuslapsillensa: "Syökö Hän veronkantajain ja syntisten kanssa?" 17. Sen kuultuaan Jeesus sanoo heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Vanhurskaita en tullut kutsumaan, vaan syntisiä." {Tässä tarkoitetaan vanhurskailla sellaisia, jotka itse luulivat olevansa vanhurskaita, kun he pitivät lain ja vanhinten perinnäissäännöt. Vrt. Lk. 16:15.} 18. Johanneksen opetuslapset ja fariseukset paastosivat. Tulevat ja sanovat Hänelle: "Miksi Johanneksen ja fariseusten opetuslapset paastoavat, mutta Sinun opetuslapsesi eivät paastoa?" 19. Jeesus sanoi heille: "Eivät kai häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on mukana? Niin kauan kuin ylkä on mukana, eivät voi paastota. {Raamatussa avio on usein vertauskuvana Jumalan ja Israelin tai Jumalan ja seurakunnan välisestä suhteesta. Paasto oli surun merkki, eikä se sopinut siihen iloon, joka kuuluu häihin.} 20. Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä paastoavat. 21. Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaatteeseen; muutoin uusi täytetilkku repii pois vanhasta ja reikä tulee pahemmaksi. 22. Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin. Muutoin nuori viini pakahuttaa leilit ja viini vuotaa ja leilit turmeltuvat, vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin." 23. Tapahtui, että Hän sapattina kulki viljavainioitten halki ja opetuslapsensa alkoivat raivata tietä katkoen tähkiä. 24. Fariseukset sanoivat Hänelle: "Katso, miksi tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?" 25. Sanoi heille: "Oletteko koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun oli puutteessa ja nälissään, hän ja seuralaisensa, 26. kuinka meni Jumalan huoneeseen ylipappi Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita muitten ei ole lupa syödä kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka olivat kanssaan?" {1 Sam. 21:1ss:n mukaan ylipappina oli tuolloin Ahimelek. Abjatar oli hänen poikansa (1 Sam. 22:20). Vrt. 2 Sam. 8:17, 1 Aik. 18:16, 24:3,6, joitten mukaan näyttää mahdolliselta, että sekä isällä että pojalla oli kaksi nimeä: Abjatar (eli Ebjatar) ja Ahimelek.} 27. Sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28. Niin Ihmisen Poika on siis sapatinkin Herra."



Kirjaudu
Rekisteröidy