1. Sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - omatuntoni todistaa minulle Pyhässä Hengessä - {Luvuissa 9 - 11 Paavali käsittelee kysymystä, mikä on uskon kautta vanhurskautuksen tuovan evankelion suhde Israelin erikoisasemaan Jumalan omaisuuskansana. Tähän hän viittasi jo Room. 3:1:ssa. Paavali osoittaa (Room 9:6 - 29), että evankelio on täysin sopusoinnussa Jumalan lupausten kanssa, että (9:30- 10:21) Israel itse on syypää nykyiseen tilaansa ja että (luku 11) koko Israel kerran on pelastuva.}2. että minulla on syvä murhe ja ainainen tuska sydämessäni.3. Sillä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni, lihan mukaisten sukulaisteni, hyväksi.4. Ovat israelilaisia, heidän on lapseksiotto ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset, {"Liitot", ts. liitto Nooan kanssa (1 Moos. 9), Aaprahamin kanssa (1 Moos. 15) ja Israelin kanssa (2 Moos. 24). "Lupaukset" = lupaukset Messiaan tulosta.}5. heidän ovat isät ja heistä on Kristus lihan puolesta, Hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iäti, totisesti!6. Ei kuitenkaan niin, että Jumalan sana on käynyt tehottomaksi. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole Israel,7. eivät kaikki lapsia sen tähden, että ovat Aaprahamin siementä, vaan: "Iisakissa nimitetään sinulle siemen",8. se on: lihan lapset, ne eivät ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset luetaan siemeneksi.9. Sillä lupauksen sana kuului: "Tähän aikaan tulen, ja Saaralla on poika."10. Eikä ainoasti niin, vaan myös Rebekka oli tullut raskaaksi yhdestä, isästämme Iisakista.11. Kun eivät olleet vielä syntyneetkään eivätkä tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin - jotta Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen, vaan kutsujan tähden -12. sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa",13. niin kuin on kirjoitettu: "Jaakoa rakastin, Eesauta vihasin."14. Mitä siis sanomme? Ei kai Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!15. Sillä Moosekselle Hän sanoo: "Olen armahtava, ketä armahdan, ja säälivä, ketä säälin."16. Niin se ei siis ole sen teko, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka armahtaa.17. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten nostin sinut esiin, jotta osoittaisin sinussa voimani ja jotta nimeäni julistettaisiin kaikessa maassa."18. Niin Hän siis armahtaa, kenet tahtoo, ja kovettaa, kenet tahtoo.19. Sinä sanot nyt minulle: "Miksi Hän vielä soimaa? Sillä kuka seisoo Hänen tahtoansa vastaan?"20. Niinpä, oi ihminen, mikä sinä olet, joka väität Jumalaa vastaan? Ei kai tehty sano tekijälle: "Miksi teit minut tällaiseksi?"21. Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä saven samasta seoksesta toinen astia jaloon, toinen halpaan käyttöön?22. Entä jos Jumala tahtoessaan osoittaa vihaa ja tehdä voimansa tiettäväksi on ylen pitkämielisesti kärsinyt vihan astioita, häviöön valmistettuja, 2. Tim. 2:20{"Vihan astiat", kuvaannollinen ilmaisu, joka tarkoittaa kääntymättömiä ihmisiä, jotka syntiensä tähden ovat Jumalan vihan alla, Jumalan vihan kohteina. Vrt. 2 Tim. 2:20ss.}23. ja näin tekisi suuren kirkkautensa tiettäväksi laupeuden astioissa, jotka on ennalta valmistanut kirkkauteen, {"Laupeuden astiat" tarkoittaa ihmisiä, jotka saavat laupeuden Jumalalta ja pelastuvat (vrt. edellinen jae).}24. meissä, jotka myös on kutsunut, ei ainoasti juutalaisista, vaan myös pakanista,25. niin kuin myös Hooseassa sanoo: "Olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut kansani, ja rakkaaksi sen, joka ei ollut rakastettu.26. On tapahtuva, että paikassa, jossa heille sanottiin: 'Ette ole lapsiani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."27. Mutta Jesaja huutaa Israelista: "Vaikka Israelin lasten luku olisi kuin meren hiekka, niin vain jäännös tulee autuaaksi.28. Sillä Herra toteuttaa ja jouduttaa sanan [vanhurskaudessa, koska on tekevä lyhyen tilin] maan päällä."29. Niin kuin Jesaja myös on aikaisemmin sanonut: "Jollei sotajoukkojen Herra olisi jättänyt meille siementä, meistä olisi tullut niin kuin Sodoma ja olisimme käyneet Gomorran kaltaisiksi."30. Mitä siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoittele vanhurskautta, ovat vanhurskauden saavuttaneet, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta.31. Mutta Israel, joka tavoittelee vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.32. Miksi? Koska se ei tapahtunut uskosta, vaan ikään kuin teoista. Sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,33. niin kuin on kirjoitettu: "Katso, panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, eikä yksikään, joka Häneen uskoo, joudu häpeään."