Paavalin ensimmäinen kirje korinttolaisille

11 LUKU

Mies ja nainen seurakunnassa

1. Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja. 2. Minä kiitän teitä siitä, että muistatte minua kaikessa ja pitäydytte opetuksiini ja säädöksiini1 sellaisina kuin olen ne teille antanut. 2. Tess. 2:15{Kreik. paredooka, paradoseis. Ks. sel. Mark.7:3-13.} 3. Minä tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mies on vaimon pää, ja Jumala on Kristuksen pää. 1. Kor. 15:27-28; Ef. 5:23 4. Jos miehellä rukoillessa tai profetoidessa on päähine päässään, hän häpäisee päänsä. 5. Mutta jos nainen on rukoillessaan tai profetoidessaan avopäin, hän häpäisee päänsä. Sehän on samaa kuin jos hänen tukkansa olisi leikattu. 6. Jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin. Mutta koska tukan leikkauttaminen tai ajattaminen on vaimolle häpeäksi, hänen tulee peittää päänsä. 7. Mies ei saa peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia. Vaimo taas on miehen kunnia. 8. Eihän mies ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä. 1. Moos. 2:18; 1. Moos. 2:21; 1. Tim. 2:13 9. Miestä ei luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. 10. Siksi vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuutensa merkki enkelien tähden. 1. Kor. 11:3; Ef. 5:23; 1. Piet. 3:5-7 11. Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa. 12. Sillä kuten vaimo on alkuisin miehestä, niin myös mies on vaimon kautta. Mutta kaikki on Jumalasta. 13. Päätelkää itse: sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa avopäin? 14. Eikö jo luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkä tukka, se on hänelle häpeäksi. 15. Jos taas vaimolla on pitkä tukka, se on hänelle kunniaksi. Hiuksethan on annettu hänelle hunnuksi. 16. Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, ettei meillä ole sellaista tapaa, eikä Jumalan seurakunnilla. 1. Tim. 6:3-4

Ehtoollisenvieton häiriöitä

17. Tätä käskiessäni minä en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi. 18. Olen ensiksikin kuullut, että seurakunnan kokoukseen tullessanne teillä on keskenänne riitoja, ja osaksi sen uskonkin. 1. Kor. 1:10-12 19. Täytyyhän keskuudessanne olla erimielisiä ryhmäkuntiakin, että kävisi ilmi, ketkä kestävät koetuksen. 20. Kokoontuessanne näin yhteen se ei ole Herran aterian nauttimista. 21. Syömään käytäessä näet kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 1. Kor. 6:10; 1. Tess. 5:8 22. Eikö teillä ole koteja syödäksenne ja juodaksenne? Vai pidättekö Jumalan seurakuntaa halpana ja häpäisettekö niitä, joilla ei ole mitään? Mitä minun on teille sanottava? Kiitänkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä.

Ehtoollisen oikea vietto

23. Olen saanut Herralta sen, minkä myös olen antanut teille tiedoksi, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, Matt. 26:26-29; Mark. 14:22-25; Luuk. 22:19-20 24. kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25. Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni." 26. Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän tulee. 27. Joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. 28. Koetelkoon siis ihminen itseään ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta. 2. Kor. 13:5 29. Joka näet syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomiokseen. 30. Sen johdosta teidän joukossanne onkin monia heikkoja ja sairaita, ja monet ovat nukkuneet pois. 31. Mutta jos me tutkisimme itseämme, meitä ei tuomittaisi. 32. Kun meitä tuomitaan, se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa tuomittaisi kadotukseen. Hepr. 12:5-10 33. Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. 34. Jos joku on nälkäinen, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.



Kirjaudu
Rekisteröidy