Kirje hebrealaisille

7 LUKU

Aabraham, Melkisedek ja Kristus

1. Melkisedek, Saalemin kuningas, oli Jumalan, Korkeimman, pappi. Hän meni kohtaamaan Aabrahamia tämän palatessa voittoisasta taistelusta kuninkaita vastaan ja siunasi häntä. 1. Moos. 14:18-19 2. Aabraham antoi Melkisedekille kaikesta kymmenykset. Tämä oli ensiksikin "vanhurskauden kuningas", mitä hänen nimensä merkitsee. Lisäksi hän oli "Saalemin kuningas", se on, "rauhan kuningas." 3. Hänellä ei ole1 isää, ei äitiä, ei sukuluetteloa, ei päivien alkua eikä elämän loppua. Hän on Jumalan Poikaan verrattava ja pysyy pappina ainaisesti. {Raamatussa ilmoitettua.} 4. Huomatkaa, kuinka suuri on hän, jolle itse kantaisä Aabraham antoi kymmenykset sotasaaliinsa parhaimmasta osasta. 5. Papeiksi asetetuilla Leevin jälkeläisillä on lain mukainen käsky kerätä kymmenyksiä kansalta, se on, veljiltään, vaikka nämä ovatkin Aabrahamin jälkeläisiä. 4. Moos. 18:21-22 6. Mutta Melkisedek, joka ei ollut heidän sukuaan, otti kymmenykset Aabrahamilta ja siunasi häntä, lupauksen saanutta. 7. Kiistatontahan on, että siunauksen antaja on korkeampiarvoinen kuin siunauksen saaja. 8. Täällä kuolevaiset ihmiset ottavat kymmenyksiä, mutta siellä Hän, joka [Raamatun] kirjoitusten mukaan elää iäti. 9. Aabrahamin välityksellä kymmenyksien kerääjä Leevikin, niin sanoakseni, on maksanut hänelle kymmenyksiä. 10. Olihan hän vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni Aabrahamia vastaan. 11. Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, johon kansa on laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin, eikä Aaronin, järjestyksen mukaan? 12. Pappeuden muuttuessa myös laki välttämättä muuttuu2. {Mooses oli vanhan liiton välimies, jonka välittämä laki (TooRaaH) oli ohjeena sen aikana. Uuden liiton aikana ohjeina ovat tämän liiton Välimiehen, Kristuksen, ja hänen apostoliensa opetukset ja käskyt: Matt.28:20. Joh.8:31-33. 1Kor.9:21. Gal.3:19.} 13. Olihan Kristus, josta tämä sanotaan, toista sukukuntaa, josta kukaan ei ole hoitanut alttaritointa.

Kristuksen pappeus

14. Tunnettua on, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole puhunut mitään. Jes. 11:1; Matt. 1:1-2; Room. 1:3; Ilm. 5:5 15. Asia käy vielä selvemmäksi, kun nousee toinen, Melkisedekin kaltainen, pappi, 16. joka ei ole saanut virkaansa inhimillisestä säädöksestä, vaan katoamattoman elämän voimasta. 17. Hänestä näet todistetaan: "Sinä olet pappi iäti Melkisedekin järjestyksen mukaan." Ps. 110:4 18. Täten entinen säädös kumotaan, koska se oli heikko ja hyödytön. 19. Eihän [Mooseksen] laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle tulee parempi toivo, jossa me lähestymme Jumalaa. Joh. 1:17; Ef. 2:18-20 20. Tämä ei tapahtunut ilman valaa. Ovathan Leevin jälkeläiset tulleet papeiksi ilman heistä vannottua valaa. 21. Jeesus taas on tullut papiksi hänestä vannotulla valalla, Hänen asettamanaan, joka sanoi hänelle: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iäti'." 22. Täten myös on se liitto parempi, minkä takaajaksi Jeesus on tullut. Hepr. 8:6; Hepr. 12:24 23. Noita toisia pappeja on tullut jatkuvasti uusia, koska kuolema ei ole sallinut heidän pysyä. 24. Tällä taas on katoamaton pappeus, koskapa hän pysyy iäti. 25. Sen tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan lähestyvät Jumalaa, koska hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan. Room. 8:34; 1. Joh. 2:1-2 26. Sellainen Ylimmäinen Pappi meille sopiikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut. 27. Hänen ei tarvitse ylimmäisten pappien tavoin joka päivä ensin uhrata omien syntiensä tähden ja sitten kansan. Hän näet teki tämän kerta kaikkiaan uhratessaan itsensä. 3. Moos. 16:3-24; Hepr. 5:2; Hepr. 9:7; Hepr. 9:11 28. Laki asettaa ylimmäisiksi papeiksi heikkoja ihmisiä, mutta valan sana, joka on myöhäisempi kuin laki, asettaa Pojan, iäti täydelliseksi tulleen.



Kirjaudu
Rekisteröidy