Evankeliumi Matteuksen mukaan

13 LUKU

Vertaukset kylväjistä

1. Sinä päivänä Jeesus lähti asunnostaan ja istui järven rannalle. Mark. 4:1-20; Luuk. 8:4-15 2. Hänen luokseen kokoontui niin paljon kansaa, että hänen oli mentävä veneeseen. Hän istuutui siihen, ja väkijoukko seisoi rannalla. 3. Hän puhui heille paljon vertauksin ja sanoi: "Kylväjä meni kylvämään. 4. Hänen kylväessään muutamat siemenet putosivat tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät ne. 5. Toiset putosivat kallioperälle, jossa niillä ei ollut paljoa maata. Ne nousivat pian oraalle, kun niillä ei ollut syvää maata. 6. Auringon noustua ne kuitenkin poudittuivat, ja kun niillä ei ollut juurta, ne kuivettuivat. 7. Toiset taas putosivat orjantappuroihin, ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat ne. 8. Toiset putosivat hyvään maahan ja antoivat sadon, mitkä 100, mitkä 60, mitkä 30 jyvää. 9. Jolla on korvat, hän kuulkoon."

Miksi vertauksin?

10. Jeesuksen opetuslapset tulivat ja kysyivät häneltä: "Miksi sinä puhut heille vertauksin?" 11. Hän vastasi: "Siksi, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan1 salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu. 1. Kor. 2:10; 1. Joh. 2:27{Jumalan armonvaltakunnan. Ks. sel. Matt.3:2 ja 6:33.} 12. Jolla on, sille annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin. Mutta jolla ei ole, häneltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on. 13. Minä puhun heille vertauksin siksi, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä. 14. Heissä käy toteen Jesajan profetia, joka sanoo: 'Kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö. Jes. 6:9-10 15. Sillä tämän kansan sydän on turtunut. Korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi, ja etten minä parantaisi heitä'. 16. Mutta autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat. 17. Totisesti minä sanon teille: monet profeetat ja vanhurskaat2 ovat halunneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet. {Vanhurskaat, ks. sel. Matt.10:41.}

Kylväjävertauksen selitys

18. Kuulkaa siis vertaus kylväjästä: 19. Kun joku kuulee [armon]valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee Paholainen3 ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä on kylvetty. Tämä on se, mikä on kylvetty tien oheen. {KR: tulee paha, kreik. ho poneeros = se paha.} 20. Kallioperälle kylvetty kuvaa sanan kuulijaa, joka heti ottaa sen iloiten vastaan. 21. Hänellä ei kuitenkaan ole itsessään juurta, vaan hän kestää vain jonkin aikaa. Kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, hän kohta luopuu pois. 22. Orjantappuroihin kylvetty taas kuvaa sanan kuulijaa, jossa tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, eikä hän tuota satoa. Matt. 19:22; 1. Tim. 6:9 23. Hyvään maahan kylvetty kuvaa sanan kuulijaa, joka ymmärtää sen ja myös tuottaa satoa, kuka 100 jyvää, kuka 60, kuka 30."

Vehnä ja luste

24. Jeesus puhui heille toisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa. 25. Ihmisten nukkuessa tuli hänen vihamiehensä, kylvi lustetta4 vehnän sekaan ja meni pois. {Tai: valevehnää, rikkaviljaa.} 26. Laihon kasvaessa ja tehdessä tähkää lustekin tuli näkyviin. 27. Niin isännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö sinä kylvänyt hyvää siementä peltoosi? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?' 28. Hän vastasi: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kitkemme sen pois?' 29. Hän vastasi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana vehnääkin. 30. Antakaa molempien kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Sen aikana minä sanon korjuuväelle: 'Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta vehnä korjatkaa aittaani'." Luuk. 13:18-21

Sinapinsiemen ja hapate

31. Jeesus esitti heille toisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. 32. Se on kaikista siemenistä5 pienin, mutta kun se on kasvanut, se on suurin vihanneskasveista ja tulee [kuin] puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja oleilevat sen oksilla6." {Viljeltyjen kasvien siemenistä. KR: tekevät pesänsä. Sana kataskeeno'oo merkitsee oleskelemista, lepäämistä (lyhyemmäksi tai pitemmäksi ajaksi), ja vain erikoistapauksissa pesän tekemistä.}

Hapate taikinassa

33. Jeesus esitti heille toisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin hapate, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani." Luuk. 13:20 34. Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksin. Ilman vertausta hän ei puhunut mitään. 35. Näin kävi toteen profetian sana: Minä avaan suuni vertauksiin, tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman luomisesta asti. Ps. 78:2 36. Sitten Jeesus lähetti väkijoukon pois ja meni asuntoonsa. Hänen opetuslapsensa tulivat hänen luokseen ja pyysivät: "Selitä meille vertaus pellon lusteesta." 37. Hän vastasi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika. 38. Pelto on maailma. Hyvä siemen tarkoittaa [armon]valtakunnan lapsia, lusteet Paholaisen lapsia. Joh. 8:44; Ap. t. 13:10; 1. Joh. 3:8; 1. Joh. 3:10 39. Vihamies, joka ne kylvi, on Perkele. Elonaika on [tämän] maailmankauden7 loppu, ja korjuumiehiä ovat enkelit. Ilm. 14:14-20{KR: maailman. Sana aioon merkitsee aikakautta tai maailmaa ajan ja historian kannalta, tässä seurakuntakautta, joka päättyy Kristuksen toiseen tulemiseen, ei aineellista maailmaa (kreik. kosmos.).} 40. Kuten lusteet kootaan ja poltetaan tulessa, niin on tapahtuva [tämän] maailmankauden lopussa. 41. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä, 42. ja heittävät heidät tuliseen pätsiin. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. Luuk. 16:22-28; 2. Tess. 1:7; Ilm. 19:20 43. Silloin vanhurskaat8 loistavat Isänsä valtakunnassa kuin aurinko. Jolla on korvat, kuulkoon. {Ks. sel. Matt.10:41.}

Aarre ja helmi

44. Taivasten valtakunta on kuin peltoon kätketty aarre, jonka mies löysi ja kätki. Siitä iloissaan hän meni ja myi kaiken, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon. Fil. 3:7 45. Vielä taivasten valtakunta on kuin kauppias, joka etsi kalliita helmiä. 46. Löydettyään yhden kallisarvoisen helmen hän meni ja myi kaiken, mitä hänellä oli, ja osti sen.

Nuotta ja kalat

47. Vielä taivasten valtakunta on kuin nuotta, joka heitettiin järveen9 ja kokosi kaikkinaisia kaloja. Matt. 22:9-10{Sana thalassa merkitsee sekä järveä että merta. Jotkut Jeesuksen opetuslapset olivat Gennesaretin järven kalastajia. Tämä vertaus tietenkin silti sopii merissäkin kalastaviin.} 48. Sen tultua täyteen he vetivät sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta kelvottomat he viskasivat pois. 49. Näin on käyvä [tämän] maailmankauden lopussa: enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista10{Ks. sel. 10:41.} 50. ja heittävät heidät tuliseen pätsiin. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.

Taivasten valtakunnan opetuslapsi

51. Oletteko ymmärtäneet tämän kaiken?" He vastasivat hänelle: "Olemme." 52. Jeesus sanoi heille: "Jokainen kirjanoppinut, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin perheenisäntä, joka tuo varastostaan esille uutta ja vanhaa." Mark. 6:1-6; Luuk. 4:16-30

Jeesus Nasaretissa

53. Nämä vertaukset esitettyään Jeesus lähti sieltä. 54. Hän tuli kotikaupunkiinsa [Nasaretiin] ja opetti ihmisiä heidän synagogassaan. Nämä olivat ihmeissään ja kyselivät: "Mistä hänellä on tämä viisaus ja nämä voimateot? 55. Eikö tämä ole se rakennusmiehen poika? Eikö hänen äitinsä ole nimeltään Maria ja hänen veljensä Jaakob, Joosef, Simon ja Juudas? 56. Eivätkö hänen sisarensa ole kaikki meidän parissamme? Mistä sitten hänellä on tämä kaikki?" 57. He loukkaantuivat häneen. Jeesus sanoi heille: "Profeetta ei ole missään niin väheksitty kuin kotikaupungissaan ja kodissaan." 58. Heidän epäuskonsa tähden hän ei tehnyt siellä montakaan voimatekoa.



Kirjaudu
Rekisteröidy