1. Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.2. Moos. 25:1; 2. Moos. 36:12. Sillä maja oli valmistettu niin, että siinä oli etuosa, jossa oli sekä lampunjalka että pöytä ja näkyleivät, ja sen nimi on "pyhä."2. Moos. 25:23; 2. Moos. 25:31,32; 3. Moos. 24:23. Mutta toisen esiripun takana oli se maja, jonka nimi on "kaikkeinpyhin".2. Moos. 26:33,344. Siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, ympäriinsä kullalla päällystetty, jossa olivat mannaa sisältävä kultaruukku, Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut,2. Moos. 16:33; 2. Moos. 25:10; 2. Moos. 25:16; 2. Moos. 30:1; 4. Moos. 17:8-10; 1. Kun. 8:95. ja arkin päällä kirkkauden kerubit varjostamassa armoistuinta. Mutta näistä nyt ei ole syytä puhua jokaisesta erikseen.6. Kun nyt kaikki on näin järjestetty, menevät papit joka kerta etumaiseen majaan jumalanpalvelusta toimittamaan,4. Moos. 18:3,47. mutta toiseen majaan menee ainoastaan ylipappi kerran vuodessa, ei ilman verta, jonka hän uhraa itsensä edestä ja kansan tahattomien syntien edestä.2. Moos. 30:10; 3. Moos. 16:1; 3. Moos. 16:3; Hepr. 5:38. Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään on vielä ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja on vielä pystyssä.Jes. 35:8; Joh. 14:6; Hepr. 10:19,209. Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään omassatunnossaan täydelliseksi jumalanpalveluksen pitäjää,10. vaan jotka, niin kuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesutkin ja lihaa koskevat säännöt ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.2. Moos. 29:4; 3. Moos. 11:1,2; 4. Moos. 19:7
Kristuksen ylipapillinen virka on täydellinen
11. Mutta kun Kristus tuli esiin tulevaisen hyvän ylipappina, hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, jota ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,Hepr. 3:1; Hepr. 4:14; Hepr. 8:112. meni, ei pukkien ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan pyhään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.Ap. t. 20:28; Hepr. 10:10,11; 1. Piet. 1:18,1913. Sillä jos pukkien ja härkien veri ja hiehon tuhka saastaisten päälle vihmottuna pyhittää lihanpuhtauteen,4. Moos. 19:214. kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava omantuntonne kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!Luuk. 1:74; Room. 6:13; Gal. 1:4; Gal. 2:20; 1. Tess. 1:9; Tit. 2:14; 1. Joh. 1:7; Ilm. 1:515. Sen tähden hän on Uuden liiton välimies, että ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomisista.Room. 3:25; 1. Tim. 2:5; Hepr. 12:24; 1. Piet. 3:1816. Sillä siinä, missä on testamentti, on sen tekijän kuolema näytettävä toteen:17. vasta kuoleman jälkeen testamentti on näet pitävä, koska se ei ole milloinkaan voimassa testamentintekijän eläessä.Gal. 3:1518. Sen tähden ensimmäistä liittoakaan ei vihitty ilman verta.19. Sillä kun Mooses oli lukenut koko kansalle julki kaikki käskyt, niin kuin ne laissa kuuluvat, hän otti vasikoiden ja pukkien veren sekä vettä, purppuravillaa ja iisopin ja vihmoi sekä itse kirjakäärön että kaiken kansan,2. Moos. 24:3-8; 3. Moos. 14:420. sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt."21. Samoin hän vihmoi verellä myös majan ja kaikki palvelusesineet.2. Moos. 29:21; 2. Moos. 29:36; 3. Moos. 8:15; 3. Moos. 8:1922. Niin puhdistetaan lain mukaan lähes kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei ole anteeksiantamusta.3. Moos. 17:11; Ef. 1:723. On siis välttämätöntä, että taivaallisten esikuvat puhdistetaan tällä tavalla, mutta että itse taivaalliset puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.24. Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka on vain oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen edessä meidän hyväksemme.Room. 8:34; 1. Joh. 2:125. Eikä hän mennyt uhratakseen itsensä monta kertaa, niin kuin ylipappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään vierasta verta mukanaan,2. Moos. 30:10; Hepr. 7:2726. sillä muuten hänen olisi pitänyt kärsiä monta kertaa maailman perustamisesta asti, mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt poistamaan synnin uhrillaan.Gal. 4:427. Ja samoin kuin ihmisille on määrätty, että heidän on kerran kuoltava, mutta sen jälkeen tulee tuomio,1. Moos. 3:1928. samoin Kristuskin, joka kerran uhrattuna otti pois monien synnit, on toisen kerran ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.Jes. 53:12; Matt. 26:28; Room. 5:6-8; Fil. 3:20; 1. Piet. 2:24; 1. Piet. 3:18