Paavalin ensimäinen kirje korinttolaisille

1. Olkaa minun seuraajiani niin kuin minäkin Kristuksen. 2. Mutta kiitän teitä, että olette minua kaikessa muistaneet ja pysytte opetuksissa niin kuin olen ne teille antanut. 3. Tahdon teidän kuitenkin tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies naisen pää ja Jumala Kristuksen pää. 4. Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pitäen päässä jotakin, häpäisee päänsä. 5. Mutta jokainen nainen, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on yksi ja sama kuin paljaaksi ajettu. 6. Sillä jos nainen ei ole verhottu, leikkauttakoon myös hiuksensa. Mutta jos on häpeäksi naiselle olla tukka leikattuna tai ajettuna, verhotkoon itsensä. 7. Sillä miehen ei tarvitse olla verhottu, koska on Jumalan kuva ja kunnia, mutta nainen on miehen kunnia. 8. Mies ei näet ole naisesta, vaan nainen miehestä, 9. eikä miestä luotu naista varten, vaan nainen miestä varten. 10. Sen tähden naisen tulee pitää päässä vallan alaisuuden merkki enkelien tähden. {"Vallan alaisuuden merkki", merkki siitä, että hän on naimisissa ja siis (miehen) vallan alainen. "Enkelien tähden" tarkoittanee ihmisen suojelusenkeleitä, jotka valvovat, että ihminen täyttää velvollisuutensa.} 11. Herrassa ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista. 12. Sillä niin kuin nainen on miehestä, niin myös mies on naisen kautta, mutta kaikki on Jumalasta. 13. Päättäkää itse: sopiiko naisen rukoilla Jumalaa pää peittämätönnä? 14. Vai eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkä tukka, se on hänelle häpeäksi? 15. Mutta jos naisella on pitkä tukka, se on hänelle kunniaksi, sillä hiukset on annettu hänelle hunnun sijasta. 16. Jos kuitenkin joku näyttää olevan kiistanhaluinen, niin meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnilla. 17. Mutta tätä käskiessäni en kiitä, koska kokoonnutte, ette tullen paremmiksi, vaan pahemmiksi. 18. Sillä ensiksikin kuulen teillä olevan riitoja, kun kokoonnutte seurakunnassa, ja osittain uskonkin. 19. Keskellänne täytyy olla puolueitakin, jotta koetuksen kestävät tulisivat tunnetuiksi joukossanne. 20. Kun siis tulette yhteen, se ei ole Herran aterian syömistä. {"Herran ateria" = ehtoollinen. Alkukristityt viettivät ehtoollista yhteisen aterian muodossa.} 21. Sillä aterioitaessa kukin ottaa ensin oman ateriansa, ja toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 22. Eikö teillä ole huoneita aterioimista ja juomista varten? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja häpäisette niitä, joilla ei ole? Mitä sanoisin teille? Kiitänkö teitä tässä? En kiitä. 23. Sillä olen saanut Herralta sen, minkä myös annoin teille, että Herra Jeesus sinä yönä, jona Hänet kavallettiin, otti leivän 24. ja kiitettyään mursi ja sanoi: "Tämä on ruumiini, joka puolestanne [murretaan]. Tehkää tämä muistokseni." 25. Samoin myös maljan aterioinnin jälkeen sanoen: "Tämä malja on uusi liitto veressäni. Niin usein kuin juotte, tehkää se muistokseni." {"Uusi liitto", ks. alaviittaa Mt. 26:28.} 26. Sillä niin usein kuin syötte tämän leivän ja juotte maljan, julistatte Herran kuolemaa, kunnes Hän tulee. 27. Joka siis kelvottomasti syö leipää tai juo maljaa, on vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. 28. Mutta tutkikoon ihminen itseään ja niin syököön leivästä ja juokoon maljasta. 29. Sillä joka syö ja juo erottamatta [Herran] ruumista, syö ja juo itsellensä tuomion. {"Erottamatta..." Kristityn tulee nähdä ero pyhän ehtoollisen ja tavallisen aterian välillä.} 30. Sen vuoksi on keskellänne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni nukkuu pois. {"Moni nukkuu pois." Kuolemaa verrataan Raamatussa usein uneen, koska sen jälkeen seuraa nousemus.} 31. Jos kuitenkin perin tuomitsimme itsemme, niin meitä ei tuomittu. 32. Mutta tuomittavina ollessamme Herra meitä kurittaa, jottei meitä mailman kanssa tuomittaisi. 33. Kun siis, veljeni, kokoonnutte aterioimaan, vartokaa toisianne. 34. Mutta jos jonkun on nälkä, syököön kotonaan, jottette kokoontuisi tuomioksi. Muusta määrään, kun tulen.



Kirjaudu
Rekisteröidy