1. Mutta mitä tulee siihen, josta [minulle] kirjoititte: hyvä on miehen olla naiseen ryhtymättä. {ss Paavalin tarkoituksena tässä luvussa on vastata korinttolaisten kysymyksiin. Hän ei pyri esittämään tyhjentävästi kristillistä näkemystä aviosta, avioerosta ym.}2. Mutta haureuden syntien vuoksi pitäköön kukin mies oman vaimonsa, ja kukin nainen oman aviomiehensä.3. Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoa kohtaan, ja samoin vaimo miestä kohtaan.4. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan, vaan miehen; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa vallassaan, vaan vaimon.5. Älkää riistäkö toisiltanne oikeutta, paitsi sopimuksesta ajaksi, jotta olisitte vapaat [paastoon ja] rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, jottei saatana teitä kiusaisi hillittömyytenne tähden.6. Mutta tämän sanon myönnytyksenä, en käskynä.7. Sillä tahtoisin kaikkien ihmisten olevan niin kuin minäkin, mutta kullakin on oma lahjansa Jumalalta, yhdellä niin, toisella näin.8. Mutta naimattomille ja leskivaimoille sanon: heille on hyvä, jos pysyisivät niin kuin minäkin.9. Jos kuitenkaan eivät hillitse itseään, menkööt naimisiin, sillä parempi on avioitua kuin palaa.10. Mutta aviossa olevia käsken, en minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestä, Matt. 5:32; Matt. 19:9{Ks. Mt. 5:32, 19:9.}11. mutta jos eroaakin, pysyköön naimatonna tai sopikoon miehen kanssa; eikä mies saa hylätä vaimoa.12. Muille taas sanon minä eikä Herra: jos kellä veljellä on uskomaton vaimo ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, älköön tätä hylätkö. {Paavali ei voi vedota Jeesuksen sanoihin, mutta apostolin sanat ovat yhtä velvoittavia kuin Jeesuksen omat sanat. Vrt. Room. 1:1, 1 Kor. 2:13.}13. Samoin älköön vaimo, jolla on uskomaton mies, ja tämä suostuu asumaan kanssaan, hylätkö miestä.14. Sillä uskomaton mies on pyhitetty vaimon kautta ja uskomaton vaimo on pyhitetty veljen kautta; muuten lapsenne ovat epäpuhtaita, mutta nyt ovat pyhiä.15. Mutta jos uskomaton eroaa, erotkoon; veli tai sisar ei sellaisissa tapauksissa ole orjuutettu, vaan Jumala on kutsunut meidät rauhaan.16. Sillä miten tiedät, vaimo, pelastatko miehen, tai miten tiedät, mies, pelastatko vaimon?17. Mutta vaeltakoon kukin niin kuin Herra on hänelle osan antanut, niin kuin Jumala on hänet kutsunut. Näin käsken kaikissa seurakunnissa.18. Joka on kutsuttu leikattuna, älköön tulko leikkaamattomaksi. Joka on kutsuttu leikkaamatonna, älköön tulko leikatuksi.19. Ei leikkaus ole mitään eikä leikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.20. Pysyköön kukin siinä kutsumuksessa, missä hänet on kutsuttu.21. Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä välitä, mutta jos voit päästä vapaaksikin, käytä ennemmin hyväksesi.22. Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa. Samoin myös vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.23. Olette hinnalla ostetut; älkää olko ihmisten orjia.24. Veljet, pysyköön kukin Jumalan edessä siinä, missä hänet on kutsuttu.25. Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan annan neuvon niin kuin se, joka on saanut Herralta armon olla uskollinen.26. Katson siis lähestyvän vaivan vuoksi sen olevan oikein, että ihmisen on hyvä olla näin. {"Lähestyvä vaiva" tarkoittaa kristittyihin heidän uskonsa tähden kohdistuvaa vainoa.}27. Jos olet sidottu vaimoon, älä etsi eroa. Jos olet päästetty vaimosta, älä etsi vaimoa.28. Mutta vaikka menisitkin naimisiin, et tee syntiä, ja vaikka neitsyt menisi avioon,ei tee syntiä. Sellaisilla on kuitenkin vaivaa ruumiissa, haluan siis säästää teitä.29. Sen kuitenkin sanon, veljet: aika on lyhennetty tästä lähin, niin että nekin, joilla on vaimot, olisivat niin kuin heillä ei olisi;30. jotka itkevät, niin kuin eivät itkisi; jotka iloitsevat, niin kuin eivät iloitsisi; jotka ostavat, niin kuin eivät omistaisi;31. jotka tätä mailmaa hyväksi käyttävät, niin kuin eivät käyttäisi - sillä tämän mailman muoto katoaa.32. Mutta tahtoisin teidän olevan ilman huolia. Naimaton mies huolehtii Herran asioista, kuinka miellyttäisi Herraa;33. mutta nainut huolehtii mailman asioista, kuinka miellyttäisi vaimoa, ja on jakautunut mieleltään.34. Naimaton nainen ja neitsyt huolehtii Herran asioista, jotta olisi pyhä sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta nainut huolehtii mailman asioista, kuinka miellyttäisi miestä.35. Mutta tämän sanon omaksi hyväksenne, en heittääkseni ansaa kaulaanne, vaan säällistä elämää ja häiriötöntä Herrassa pysymistä varten.36. Jos joku kuitenkin luulee menettelevänsä sopimattomasti neitsyttänsä kohtaan, kun tämä on parhaimmillaan ja niin pitää tapahtua, tehköön, mitä tahtoo; ei syntiä tee, menkööt naimisiin. {Paavalin aikaan isä määräsi lastensa avioonmenosta.}37. Joka taas pysyy sydämessään lujana eikä ole pakon alainen, vaan vallitsee omaa tahtoansa ja on omassa sydämessään päättänyt tämän, että pitää neitsyensä, tekee hyvin.38. Siis: joka naittaa neitsyensä, tekee hyvin, ja joka ei naita, tekee paremmin.39. Laki sitoo vaimon niin pitkäksi aikaa kuin miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo - ainoasti Herrassa.40. Mutta mielestäni on onnellisempi, jos pysyy näin; ja luulen, että minullakin on Jumalan Henki.