1. Alammeko taas suosittaa itseämme? Vai tarvitsemmeko niin kuin muutamat suosituskirjeitä teille tai teiltä?2. Te olette kirjeemme, joka on sydämiimme kirjoitettu ja jonka kaikki ihmiset tuntevat ja lukevat,3. koska tulee ilmi, että olette Kristuksen kirje, meidän toimittamamme, ei musteella kirjoitettu, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin. {2. Kor. 3:3,7. Kymmenen käskyn laki oli kirjoitettu kivitauluihin (2 Moos. 24:12). Mooseksen laki oli kirjoitettu musteella kirjakääröön. Uuden liiton laki kirjoitetaan ihmisten sydämiin (Jer. 31:31ss, ks. alaviittaa Mt. 26:28).}4. Tällainen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan.5. Ei niin, että olemme itsessämme kelvolliset ajattelemaan jotakin, ikään kuin se tulisi meistä itsestämme, vaan kykymme on Jumalasta,6. joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi uuden liiton palvelijoiksi, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Room. 5:13; Room. 3:20; Room. 7:7; Room. 7:19; 1. Kor. 15:56{"Kirjain" tarkoittaa lakia (vrt. jae 7 ja jae 3). Laki kuolettaa, ts. se paljastaa ihmisen synnin ja vaatii sille rangaistusta. Tämä on tarpeen, sillä vain lain kautta ihminen pääsee tuntemaan syntinsä. Vrt. Room. 5:13ss, 3:20, 7:7, 19ss, 1 Kor. 15:56.}7. Mutta jos kuoleman virka, kirjaimin kiviin kaiverrettu, esiintyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset sietäneet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka oli katoavaista, {Lain tehtävänä eli virkana ei ole antaa elämää (Gal. 3:21), vaan se johtaa tuomioon ja kuolemaan (Room. 7:7). }8. kuinka ei Hengen virka ole ennemmin oleva kirkkaudessa?9. Jos näet kadotustuomion virka oli kirkkautta, paljoa ennemmin vanhurskauden virka tulvailee kirkkautta.10. Sillä kirkastettuna ollut ei tässä suhteessa ole kirkastettu, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.11. Jos näet katoavainen esiintyi kirkkaudessa, paljoa ennemmin pysyväinen on kirkkaudessa.12. Koska meillä siis on tällainen toivo, toimimme hyvin rohkeasti13. emmekä niin kuin Mooses, joka pani peitteen kasvoilleen, jotteivät Israelin lapset katselisi katoavaisen loppua.14. Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä, Vanhaa Testamenttia luettaessa, pysyy sama peite pois ottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa. {Peitteellä tarkoittaa Paavali sitä, etteivät juutalaiset näe VT:n viittaavan Kristukseen. Juutalaiset eivät uskoneet, että Jeesus oli luvattu Messias, VT:n odotusten täyttymys.}15. Vielä tämäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on kuitenkin peite heidän sydämensä päällä,16. mutta kun se kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois.17. Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki, siinä vapaus. {Herra = Kristus. Kristus on läsnä seurakunnassaan Henkensä kautta. Siksi voidaan sanoa, että Kristus asuu uskovassa ja että Henki asuu hänessä. Molemmat merkitsevät samaa.}18. Mutta kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuvastimesta, muutumme samaksi kuvaksi kirkkaudesta kirkkauteen, niin kuin Herran Hengestä. {Antiikin kuvastimet eivät olleet lasia, vaan metallia. Sitä täytyi usein kiillottaa, ja sen antama kuva oli himmeä ja epätarkka, niin että peilistä näkeminen oli paljon vajavaisempaa kuin luonnollisin silmin katsominen.}