Paavalin kirje galatalaisille

1. Sitten menin neljäntoista ajastajan kuluttua jälleen ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ottaen Tituksenkin mukaan. Ap. t. 15:15; Ap. t. 13:2{ss Paavalin sanojen katsotaan yleensä viittaavan Jerusalemin apostolikokoukseen, Apt. 15. Barnabas, Paavalin työtoveri ensimäisellä lähetysmatkalla, Apt. 13:2ss. Titus, pakanakristitty, ks. alaviittaa 2 Kor. 2:13.} 2. Mutta menin ylös ilmestyksen vuoksi ja esitin heille sen evankelion, jota julistan pakanille, mutta yksityisesti niille, jotka näyttivät jotakin olevan, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan. 3. Mutta ei edes seuralaiseni Tituksen, joka oli kreikkalainen, ollut pakko leikkauttaa itseänsä. 4. Mutta salaa sisään kuljetettujen valheveljien vuoksi, jotka olivat hiipineet sisälle vakoilemaan vapauttamme, joka meillä on Kristuksessa Jeesuksessa, Gal. 1:6{"Valheveljet", ne, jotka vaativat galatalaisia noudattamaan juutalaisia tapoja, vrt. 1:6ss.} 5. ja voidakseen orjuuttaa meitä, emme hetkeksikään myöntyneet heille alamaisiksi, jotta evankelion totuus säilyisi keskellänne. 6. Ne taas, jotka näyttivät jotakin olevan - millaisia olivat kerran, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilön kasvoihin - sillä nuo, jotka näyttivät jotakin olevan, eivät panneet mitään enempää kannettavakseni, {Galatalaisten seurakunnissa liikkuneet Paavalin vastustajat olivat kenties väittäneet, että Jerusalemin seurakunnan johtajat vaativat pakanakristittyjä juutalaisten lakien noudattamiseen. Jakeista 3 ja 6 käy ilmi, etteivät nämä väitteet pitäneet paikkaansa.} 7. vaan päinvastoin nähdessään, että minulle oli uskottu leikkaamattomain evankelio niin kuin Pietarille leikattujen - 8. sillä Hän, joka vahvisti Pietarin apostoliksi juutalaisille, vahvisti myös minut pakanille - 9. ja tultuaan tuntemaan sen armon, joka oli minulle annettu, Jaako ja Keefas ja Johannes, jotka näyttivät olevan pylväitä, ojensivat minulle ja Barnabaalle yhteyden osoituksena oikean kätensä, jotta me menisimme pakanain, he taas juutalaisten luo, 10. jotta vain muistaisimme köyhiä, mitä juuri olenkin ahkeroinut tehdä. Room. 15:25; 1. Kor. 16:1; 2. Kor. 8:1{Paavali järjesti keräyksen Jerusalemin köyhille. Room. 15:25ss, 1 Kor. 16:1ss, 2 Kor. 8-9.} 11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin häntä vasten kasvoja, koska oli joutunut kanteeseen. 12. Sillä ennen kuin Jaakon luota tuli eräitä, oli syönyt pakanain kanssa, mutta heidän tultuaan vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten juutalaisia. Ap. t. 10:28{Yhdessä aterioiminen merkitsi ikivanhan israelilaisen ajatustavan mukaan henkilökohtaista yhteyttä. Pakanain kanssa ei aterioitu, koska uskottiin, että siitä tulee saastaiseksi (vrt. Apt. 10:28). Monet juutalaiskristityt noudattivat tätä tapaa vielä kristityiksi tultuaankin.} 13. Ja kanssaan lankesivat teeskentelemään muutkin juutalaiset, niin että tempasivat Barnabaankin mukaan teeskentelyynsä. 14. Mutta nähdessäni, etteivät vaella suoraan evankelion totuuden mukaan, sanoin Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, elät pakanain tavoin etkä juutalaisten, kuinka pakotat pakania elämään juutalaisten tavoin?" {"Suoraan evankelion totuuden mukaan." Evankelion mukaan vain usko Kristukseen on kristillisen yhteyden perusta.} 15. Me olemme luonnostamme juutalaisia emmekä pakanasyntisiä, {"Pakanasyntisiä." Juutalaiset sanoivat tavallisesti pakania syntisiksi, koska nämä eivät tunteneet Jumalan lakia.} 16. mutta tietäen, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan Jeesuksen Kristuksen uskon kautta, mekin uskoimme Kristukseen Jeesukseen vanhurskautuaksemme Kristuksen uskosta eikä lain teoista, sillä mikään liha ei tule vanhurskaaksi lain teoista. 17. Mutta jos itsemmekin pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, havaitaan syntisiksi, onko siis Kristus synnin palvelija? Ei suinkaan. {Uskoon tulleet juutalaiskristityt eivät enää noudattaneet kaikkia juutalaisten lain kohtia. Kun Pietari ryhtyi jälleen niitä noudattamaan, tulkitsi hän niistä luopumisen synniksi. Paavali sanoo seuranneensa Kristuksen sanaa, mutta jos Pietari olisi ollut oikeassa, olisi Kristus ollut väärässä! Näin Paavali osoittaa, ettei Pietarin käsitys voi olla oikea.} 18. Sillä jos taas rakennan sen, minkä hajoitin, osoitan olevani lainrikkoja. 19. Sillä lain kautta kuolin laille elääkseni Jumalalle. Olen Kristuksen kanssa naulittu ristiin. 20. Kuitenkin elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa. Minkä nyt elän lihassa, sen elän Jumalan Pojan uskossa, Hänen, joka rakasti minua ja antoi itsensä puolestani. 2. Kor. 7:5{"Liha" tarkoittaa tässä ihmistä heikkona, ruumiillisena olentona. Vrt. 2 Kor. 7:5.} 21. En tee mitättömäksi Jumalan armoa; sillä jos vanhurskaus tulee laista, niin turhaan Kristus kuoli.



Kirjaudu
Rekisteröidy