1. Oi älyttömät galatalaiset! Kuka lumosi teidät, joitten silmäin eteen Jeesus Kristus kuvattiin ristiin naulittuna? {"Kuvata." Alkukielen sana merkitsee virallista julistusta, jonka joku viranomainen julkaisee. Paavali on julistanut Kristusta niin voimakkaasti ja selvästi, että hän katsoo tällaisen sanan sopivan sitä ilmaisemaan.}2. Tämän vain haluan teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskon kuulosta?3. Oletteko niin älyttömiä? Aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?4. Kärsittekö niin paljon turhaan - jos tosiaan turhaan!5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimatekoja keskellänne, saako Hän sen aikaan lain teoista vai uskon kuulosta?6. - niin kuin "Aapraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".7. Tietäkää siis, että jotka ovat uskosta, ovat Aaprahamin lapsia.8. Ja koska Raamattu edeltä näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, se edeltäpäin julisti Aaprahamille ilosanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi."9. Jotka siis ovat uskosta, tulevat siunatuiksi yhtenä uskovan Aaprahamin kanssa.10. Kaikki ne taas, jotka ovat lain teoista, ovat kirouksen alaisia, sillä on kirjoitettu: "Kirottu jokainen, joka ei pysy kaikissa, mitä on kirjoitettu lain kirjaan, niin että tekee ne." {"Jotka ovat lain teoista..." Paavali tarkoittaa niitä, jotka pyrkivät vanhurskaiksi Jumalan edessä yrittämällä täyttää lain vaatimukset. "Kirottu" = Jumalan rangaistuksen alainen.}11. Selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä laista, sillä "vanhurskas on elävä uskosta".12. Mutta laki ei ole uskosta, vaan "joka ne tekee, on niissä elävä".13. Kristus lunasti meidät lain kirouksesta tulemalla meidän puolestamme kiroukseksi - sillä on kirjoitettu: "Kirottu jokainen, joka puussa riippuu" - {"Lain kirous", se rangaistus, joka lain mukaan kuuluu lain rikkojalle. Kärsiessään puolestamme Kristus osti meidät vapaiksi lain kirouksesta.}14. jotta Aaprahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanille, niin että uskosta saisimme luvatun Hengen.15. Veljet, puhun ihmisen tavoin: kukaan ei kumoa ihmisen vahvistettua testamenttia eikä lisää siihen.16. Lupaukset taas lausuttiin Aaprahamille ja siemenelleen. Hän ei sano: " ja siemenille" ikään kuin monista, vaan yhdestä: "ja siemenellesi", joka on Kristus. {Raamatun kielessä "siemen" usein tarkoittaa kuvaannollisesti jälkeläistä.}17. Tarkoitan tätä: Jumalan ennen Kristuksessa vahvistamaa testamenttia ei neljäsataakolmekymmentä ajastaikaa myöhemmin tullut laki kumoa, niin että tekisi lupauksen mitättömäksi. 2. Moos. 12:40{"Testamentti" merkitsee myös liittoa. Vrt. alaviittaa Mt. 26:28. "Myöhemmin", ks. 2 Moos. 12:40.}18. Sillä jos perintö tulisi laista, se ei enää tulisi lupauksesta, mutta Jumala lahjoitti sen Aaprahamille lupauksella.19. Miksi sitten laki? Se on rikkomusten vuoksi lisätty, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu, ja se säädettiin enkelten kautta välimiehen kädellä. 2. Moos. 19:16{"Rikkomusten vuoksi", ks. alaviittaa Room. 5:20. "Välimies" tarkoittaa Moosesta. Juutalaiset tulkitsivat 2 Moos. 19:16ss:ssa mainitut luonnonilmiöt merkeiksi enkelten läsnäolosta.}20. Välimies taas ei ole yhtä osapuolta varten, mutta Jumala on yksi. {Siinailla solmittiin kahden osapuolen välinen liitto, johon kuului ehtoja, mutta nyt Jumala on antanut lupauksen, johon ei liity ehtoja.}21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Ei suinkaan. Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi tehdä eläväksi, silloin vanhurskaus tosiaan tulisi laista.22. Mutta Raamattu sulki kaikki synnin alle, jotta lupaus annettaisiin Jeesuksen Kristuksen uskosta niille, jotka uskovat.23. Mutta ennen uskon tuloa meitä vartioitiin lain alla, suljettuina uskoa varten, joka oli ilmestyvä.24. Niin on siis laista tullut meille ohjaaja Kristukseen, jotta tulisimme uskosta vanhurskaiksi. {"Ohjaaja", alkukielen paidagoogos, ks. alaviittaa 1 Kor. 4:15.}25. Mutta uskon tultua emme enää ole ohjaajan alaisia.26. Olette näet kaikki Jumalan lapsia uskon kautta Kristuksessa Jeesuksessa.27. Sillä niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, olette Kristukseen pukeutuneet.28. Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, vaan kaikki olette yksi Kristuksessa Jeesuksessa.29. Mutta jos olette Kristuksen, olette Aaprahamin siementä ja perillisiä lupauksen mukaan.