1. Sanon siis, että niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, hän ei missään eroa orjasta, vaikka on kaiken herra,2. vaan on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.3. Niin mekin alaikäisinä olimme orjuutettuina mailman alkeisvoimien alle. {Kristusta edeltänyt aika oli eräänlaista ihmissuvun alaikäisyyden aikaa. "Mailman alkeisvoimiin" kuului laki, joka hallitsi juutalaisia, sekä väärät jumalat, joita pakanat palvoivat (jae 8).}4. Mutta kun aika täyttyi, Jumala lähetti Poikansa, naisesta syntyneen, lain alaisena syntyneen, Joh. 1:1; Joh. 17:5; Fil. 2:5; Kol. 1:15{"Aika", profeettain lupaama aika, jolloin pelastus oli tuleva. Poika oli alussa Jumalan tykönä, ks. Jh 1:1ss, 17:5, Fil. 2:5ss, Kol. 1:15.}5. lunastamaan lain alaiset, jotta saisimme lapseuden.6. Ja koska olette lapsia, Jumala lähetti sydämiinne Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" {Abba, ks. alaviittaa Mk. 14:36.}7. Et siis enää ole orja, vaan lapsi, mutta jos lapsi, niin myös Jumalan perillinen.8. Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, palvelitte niitä, jotka luonnostaan eivät ole jumalia.9. Mutta nyt, kun tunnette Jumalan, ja vielä enemmän: kun Jumala tuntee teidät, kuinka käännytte jälleen heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joitten orjina jälleen haluatte olla?10. Otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. {"Päivät" = juutalaisten juhla-ajat.}11. Pelkään tähtenne: olenko turhaan nähnyt teissä vaivaa?12. Pyydän teitä, veljet, olkaa kuin minä, koska minäkin kuin te. Ette ole minua yhtään loukanneet. {"Kuin minä." Paavali viittaa siihen, että hän ei enää kerskaa juutalaisuudestaan, vaan yksin Kristuksesta.}13. Tiedätte, että ensi kerran julistin teille evankeliota heikossa ruumiissa.14. Sitä ruumiini koettelemusta ette halveksineet ettekä vieroneet, vaan otitte minut vastaan niin kuin Jumalan enkelin, niin kuin Kristuksen Jeesuksen.15. Missä on nyt onnenne? Sillä todistan teille, että jos mahdollista, olisitte kaivaneet silmänne pois ja antaneet minulle. {"Onni", ts. ilo evankeliosta.}16. Onko minusta siis tullut vihamiehenne puhuessani teille totuutta?17. He kiivailevat puolestanne, mutta eivät oikein, vaan tahtovat eristää teidät, jotta kiivailisitte heidän hyväkseen.18. On hyvä kiivailla hyvässä asiassa aina eikä vain minun ollessani läsnä.19. Lapsukaiseni, joita jälleen kivuin synnytän, kunnes Kristus saa muotoa teissä: {Galatian kristityt olivat kuvaannollisesti Paavalin lapsia: hänen julistuksensa kautta he olivat tulleet uskoon.}20. tahtoisinpa heti olla läsnä keskellänne ja muuttaa äänenikin, sillä olen ymmällä teistä.21. Sanokaa minulle te, jotka tahdotte olla lain alla, ettekö kuule lakia?22. On näet kirjoitettu, että Aaprahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta ja toinen vapaasta.23. Mutta orjattaren on syntynyt lihan mukaan, vapaan sen sijaan lupauksesta.24. Tämä on kuvallista, sillä nämä ovat kaksi liittoa, toinen Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, nimittäin Haagar.25. Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, sillä se elää orjana lapsineen. {Vrt. alaviittaa 1 Kor. 10:6.}26. Mutta ylhäällä oleva Jerusalem on vapaa ja on äitimme.27. Sillä on kirjoitettu: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemastu ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja.28. Sillä yksinäisellä on paljo lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."29. Te veljet olette lupauksen lapsia kuten Iisak.30. Mutta niin kuin silloin lihasta syntynyt vainosi Hengestä syntynyttä, niin nytkin.31. Entä mitä Raamattu sanoo? "Aja ulos orjatar poikineen, sillä orjattaren poika ei ole perivä vapaan vaimon pojan kanssa."32. Niin ollen, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.