1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 1. Moos. 1:1{Johanneksen evankelio alkaa samoin kuin luomiskertomus (1 Moos. 1:1). Jumala loi mailman sanallaan (1 Moos. 1:3, 6, 9 jne. Ps. 33:6, 148:5, Hepr. 11:3). Johannes sanoo, että tämä sana on persoona. Sana on iäinen ja Sana on Jumala.}2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.3. Kaikki on syntynyt Hänen kauttansa eikä ilman Häntä ole syntynyt mitään, mikä on syntynyt.4. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. {"Elämä" tarkoittaa sekä ruumiillista että hengellistä elämää, jotka molemmat ovat Sanan lahjoja.}5. Valo loistaa pimeässä, mutta pimeä ei sitä saanut valtaansa. {"Valo" on Jumalan ilmoitus Kristuksessa. "Pimeys" on synti, pahan valta.}6. Oli Jumalan lähettämä mies, nimensä Johannes. {Tämä on Johannes Kastaja. Ks. alaviittaa Mt. 3:1.}7. Tuli todistamista varten todistaakseen valosta, jotta kaikki uskoisivat kauttansa.8. Ei hän ollut se valo, vaan todistaakseen valosta.9. Oli tosi valo, joka valistaa jokaisen ihmisen ja joka tulee mailmaan. {"Tosi valo." Kristus on Jumalan lopullinen, täydellinen ilmoitus, joka on tarkoitettu kaikille ihmisille. Ihmisen tulee ottaa vastaan tämä Jumalan lahja.}10. Oli mailmassa, ja mailma on syntynyt kauttansa eikä mailma tuntenut Häntä. {Mailma merkitsee Raamatussa joko maata, ihmiskuntaa yleensä (kuten tässä) tai niitä, jotka ovat Jumalan vihollisia ja vihaavat Kristusta ja opetuslapsia.}11. Tuli omiensa tykö eivätkä omansa ottaneet Häntä vastaan. {Hänen omansa olivat juutalaiset, Jumalan omaisuuskansa.}12. Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi vallan tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä13. - jotka eivät ole syntyneet veristä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Joh. 3:3{Tässä viitataan uudestisyntymiseen. Ks. Jh. 3:3ss.}14. Sana tuli lihaksi ja asui keskellämme. Katselimme kirkkauttansa niin kuin Ainokaisen kirkkautta Isältä, täynnä armoa ja totuutta. {"Sana tuli lihaksi", ts. ihmiseksi. "Asui keskellämme", sanatarkasti: pystytti telttamajansa keskellemme. Vanhan liiton aikana Jumala oli kansansa keskellä liiton majassa, nyt uuden liiton aikana Kristuksessa. "Ainokainen." Samaa sanaa käytettiin myös ihmisistä, nimittäin ainoasta lapsesta, mitä perheeseen oli syntynyt. Jeesuksesta puhuttaessa se merkitsee: Jeesus on Jumalan Poika, Jumala, joka on ollut iankaikkisuudesta asti.}15. Johannes todistaa Hänestä. Huusi sanoen: "Tämä oli se, josta sanoin: joka tulee jälkeeni, on minua suurempi, sillä oli ennen minua."16. Kaikki olemme saaneet täyteydestään ja armoa armosta.17. Sillä laki on annettu Mooseksen kautta, armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.18. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, Hän on ilmoittanut. {"Ainokainen Poika." Eräissä käsikirjoituksissa lukee: "ainokainen Jumala". "Isän helmassa." Jeesus elää sisäisessä jatkuvassa yhteydessä Isään.}19. Tämä on Johanneksen todistus, kun juutalaiset lähettivät Jerusalemista hänen luoksensa pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: "Kuka olet?" {Johannes tarkoittaa sanalla "juutalaiset" tavallisesti Jeesukselle vihamielisiä kansan johtajia, ylipappeja, suurta neuvostoa. Jh. 2:18, 5:10, 7:1, 13, 9:22, 18:12, 19:38, 20:19. Joskus nimitys viittaa kuitenkin koko kansaan.}20. Tunnusti eikä kieltänyt, tunnusti: "En ole Kristus." {Kristus eli Messias, ks. alaviittaa Mt. 1:1.}21. Kysyivät häneltä: "Mikä sitten? Oletko Elia?" Sanoo: "En ole." "Se profeettako olet?" Vastasi: "En." {Elia, ks. alaviittaa Lk. 1:17. "Se profeetta." 5 Moos. 18:15,18:n perusteella juutalaiset odottivat, että lopun aikoina esiintyy aivan erityinen profeetta. Vrt. Jh. 6:14, 7:40.}22. Niin sanoivat hänelle: "Kuka olet, jotta antaisimme vastauksen niille, jotka meidät lähettivät. Mitä sanot itsestäsi?"23. Sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää Herran tie suoraksi', niin kuin profeetta Jesaja on sanonut."24. Lähetetyt olivat fariseuksia.25. Kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi siis kastat, jos et ole Kristus etkä Elia etkä se profeetta?"26. Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedessä. Mutta keskellänne seisoo Hän, jota ette tunne.27. Hän on se, joka tulee jälkeeni ja jonka kengänpaulaa en ole arvollinen päästämään."28. Tämä tapahtui Betaniassa Jordanin tuolla puolen, jossa Johannes oli kastamassa. {Tämä ei ole sama kuin Öljyvuorella sijainnut Betania (ks. alaviittaa Mt. 21:17), vaan sijaitsi Gennesaretin järven eteläpuolella lähellä Galileaa. Kreikankielinen muoto Betania johtuu heprean nimestä Beet-Onija (lauttauspaikka), Öljyvuoren Betania taas nimestä Beet-Anija (köyhien kylä).}29. Seuraavana päivänä Johannes näkee Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoo: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois mailman synnin. {"Jumalan Karitsa" on huomattavimpia nimityksiä, joita Jh. käyttää Jeesuksesta. Nimi tarkoittaa sekä Herran kärsivää palvelijaa (Jes. 53, erik. jae 7) että pääsiäislammasta, joka on vertauskuva lunastuksesta. Vrt. 2 Moos. 12:13, Ilm. 5:6, 12.}30. Tämä on se, josta sanoin: minun jälkeeni tulee mies, joka on minua suurempi, sillä Hän oli ennen minua.31. En tuntenut Häntä. Mutta sitä varten, että Hän tulisi julki Israelille, olen tullut vedessä kastamaan."32. Vielä Johannes todisti sanoen: "Olen nähnyt Hengen laskeuvan alas taivaasta kuin kyyhkysen ja jäävän Hänen päällensä.33. En tuntenut Häntä. Mutta Hän, joka lähetti minut kastamaan, sanoi minulle: 'Jonka päälle näet Hengen laskeuvan ja jäävän Hänen päällensä, Hän on se, joka kastaa Pyhässä Hengessä.'34. Olen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."35. Seuraavana päivänä Johannes jälleen seisoi siellä, ja kaksi opetuslapsistansa.36. Kiinnittäen katseensa kävelevään Jeesukseen sanoo: "Katso, Jumalan Karitsa."37. Ne kaksi opetuslasta kuulivat hänen puhuvan ja seurasivat Jeesusta.38. Kääntyessään ja nähdessään heidän seuraavan Jeesus sanoo heille: "Mitä etsitte?" Sanovat Hänelle: "Rabbi" - se on käännettynä: opettaja - "missä majailet?" {Rabbi ("herrani, opettajani"), kunnianimitys, jota käytettiin kirjanoppineista ja muista uskonnollisista opettajista.}39. Sanoo heille: "Tulkaa ja katsokaa." Menivät ja näkivät, missä majailee, ja viipyivät tykönänsä sen päivän. Oli noin kymmenes tunti. {Kymmenes tunti, ts. klo 16. Tällaiset huomautukset viittaavat varmasti kirjoittajan omakohtaiseen kokemukseen.}40. Antero, Simeon Pietarin veli, oli toinen niistä kahdesta, jotka olivat kuulleet Johannekselta ja seuranneet Häntä.41. Tapaa aamulla varhain veljensä Simeonin ja sanoo hänelle: "Olemme löytäneet Messiaan" - se on kreikaksi käännettynä: Kristus.42. Vei hänet Jeesuksen tykö. Kiinnittäen katseensa häneen Jeesus sanoi: "Sinä olet Simeon, Johanneksen poika. Nimesi on oleva Keefas" - joka kreikaksi käännettynä on: Pietari.43. Seuraavana päivänä Jeesus tahtoo lähteä Galileaan. Tapaa Vilpun ja sanoo hänelle: "Seuraa Minua."44. Vilppu oli Beetsaidasta, Anteron ja Pietarin kaupungista. {Beetsaida, ks. alaviittaa Mk. 6:45 (Galilean Beetsaida).}45. Vilppu tapaa Natanaelin ja sanoo hänelle: "Olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosepin pojan Nasaretista."46. Natanael sanoi hänelle: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Vilppu sanoo hänelle: "Tule ja katso."47. Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoo hänestä: "Katso, totisesti israelilainen, jossa ei vilppiä ole."48. Natanael sanoo Hänelle: "Mistä minut tunnet?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Ennen kuin Vilppu kutsui sinua viikunapuun alla ollessasi, näin Minä sinut."49. Natanael vastasi Hänelle: "Opettaja, Sinä olet Jumalan Poika, Sinä olet Israelin kuningas."50. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä uskot sen tähden, että sanoin sinulle: 'Näin sinut viikunapuun alla.' Saat nähdä suurempia kuin nämä."51. Vielä sanoo hänelle: "Totisesti, totisesti sanon teille: tästä lähin näette taivaan avattuna ja Jumalan enkelten nousevan ja laskeuvan Ihmisen Pojan päälle." {Taustana on Jaakobin Beetelissä näkemä uni (1 Moos. 28:10ss), joka oli ennustus Jumalan ja ihmisten välisestä täydellisestä yhteydestä ja toteutuu Kristuksessa. Enkelit ovat Jumalan ja Kristuksen palvelijoita.}