Evankelio Luukaalta

1. Kun Hän oli eräässä paikassa rukoilemassa ja oli lakannut, sanoi muuan opetuslapsistaan Hänelle: "Herra, opeta meitä rukoilemaan niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiaan." 2. Jeesus sanoi heille: "Kun rukoilette, sanokaa: 'Isämme, pyhitetty olkoon nimesi, tulkoon valtakuntasi, [tapahtukoon tahtosi myös maassa niin kuin taivaassa,] {ss Luukaan evankeliossa rukouksella on lyhyempi muoto kuin Matteuksella (Mt. 6:9-13). Myös rukouksen osien sanat vaihtelevat hieman. Rukous on myös eri yhteydessä kuin Matteuksella, jossa se on osana vuorisaarnaa. Luukas kertoo opetuslasten pyytäneen Jeesusta opettamaan heille, miten tulee rukoilla. Jeesus on varmasti opettanut tätä rukousta useita kertoja, eri tilanteissa, eikä Hän silloin ole toistanut sitä sanatarkasti. Juutalaisten rukouksissa saattoivat saman rukouksen sanat hieman vaihdella.} 3. anna meille joka päivä tarpeellinen leipämme, {"Tarpeellinen", ks. alaviittaa Mt. 6:11.} 4. ja anna meille syntimme anteeksi, sillä itsekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme, äläkä saata meitä kiusaukseen, [vaan päästä meidät pahasta]." {Ks. alaviittaa Mt. 6:13.} 5. Vielä sanoi heille: "Kellä teistä on ystävä, niin että menee luokseen yösydännä ja sanoo hänelle: 'Ystävä, lainaa minulle kolme leipää, 6. sillä ystäväni on tullut matkalta luokseni eikä minulla ole, mitä panna eteensä', 7. ja hän sisältä vastaa ja sanoo: 'Älä vaivaa minua. Ovi on jo suljettu, ja lapseni ovat kanssani vuoteessa. En voi nousta antamaan sinulle.' {Asunnot olivat yleensä pieniä. Niissä oli vain yksi huone, jossa koko perhe nukkui.} 8. Sanon teille: ellei nousekaan antamaan hänelle sen tähden, että on ystävänsä, nousee kuitenkin hänen kestävyytensä tähden antamaan hänelle niin paljon kuin tarvitsee. 9. Minäkin sanon teille: Anokaa, niin teille annetaan, etsikää, niin löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan. 10. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. 11. Jos keltä isältä joukostanne poika pyytää kalaa, ei kai kalan sijasta anna hänelle käärmettä, 12. tai jos pyytää munaa, ei kai anna hänelle skorpionia? 13. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaan Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka Häneltä anovat." 14. Hän ajoi ulos riivaajaa, ja se oli mykkä. Kun riivaaja oli lähtenyt, tapahtui, että mykkä puhui ja kansa ihmetteli. 15. Mutta jotkut heistä sanoivat: "Beelsebulin, riivaajain päämiehen avulla Hän ajaa ulos riivaajia." {Beelsebul, ks. alaviittaa Mt. 10:25.} 16. Toiset taas kiusaten vaativat Häneltä merkkiä taivaasta. 17. Mutta tietäen heidän ajatuksensa sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, tuhoutuu, ja talo kaatuu talon päälle. 18. Jos siis saatanakin on riitautunut itsensä kanssa, kuinka hänen valtakuntansa pysyy pystyssä? Tehän sanotte Minun Beelsebulin avulla ajavan ulos riivaajia. 19. Mutta jos Minä Beelsebulin avulla ajan ulos riivaajia, kenen avulla poikanne ajavat ulos? Sen tähden he tulevat olemaan tuomarejanne. 20. Mutta jos Minä Jumalan sormella ajan ulos riivaajia, niin Jumalan valtakunta on ennättänyt luoksenne. {"Jumalan sormi" on vertauskuva Jumalan välittömästä ja näkyvästä tarttumisesta ihmisen elämään. Ks. 2 Moos. 8:19, Ps. 8:4.} 21. Kun väkevä aseistautuneena vartioitsee kartanoaan, niin tavaransa on turvassa. 22. Mutta kun häntä väkevämpi karkaa päälle ja voittaa hänet, niin ottaa hänen aseensa, joihin turvasi, ja jakaa häneltä saaliin. 23. Joka ei ole kanssani, on Minua vastaan, ja joka ei kanssani kokoa, hajoittaa. 24. Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, se kuljeksii kuivia paikkoja etsien leposijaa, mutta löytämättä sanoo: 'Palaan huoneeseeni, josta läksin.' 25. Tultuaan tapaa sen lakaistuna ja kaunistettuna 26. Silloin menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, itseänsä pahempia, ja sisälle tultuaan asuvat siellä. Sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimäiset." 27. Hänen tätä puhuessaan muuan nainen korotti äänensä kansa joukosta ja sanoi Hänelle: "Onnellinen se kohtu, joka on kantanut Sinut, ja rinnat, joita olet imenyt." 28. Mutta Hän sanoi: "Niinpä, onnelliset, jotka kuulevat Jumalan sanan ja toteuttavat sen." 29. Kansan kokoontuessa alkoi puhua: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi, vaatii merkkiä. Mutta sille ei anneta merkkiä paitsi profeetta Joonan merkki. {"Vaatii merkkiä." Juutalaiset vaativat, että Jeesus erityisiä ihmeitä tekemällä todistaisi, että Jumala on Hänet lähettänyt.} 30. Sillä niin kuin Joona tuli niiniveläisille merkiksi, niin on Ihmisen Poika oleva tälle sukupolvelle. 31. Etelän kuningatar nousee tuomiolle tämän sukupolven miesten kanssa ja tuomitsee heidät. Sillä tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä Salomoa suurempi. 32. Niiniven miehet nousevat tuomiolle tämän sukupolven kanssa ja tuomitsevat sen. Sillä kääntyivät Joonan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä Joonaa suurempi. 33. Kukaan ei sytytettyään pane lamppua kätköön eikä vakan alle, vaan lampunjalkaan, jotta sisälle tulijat näkisivät valon. 34. Silmäsi on ruumiin lamppu. Kun siis silmäsi on terve, on koko ruumiisi valaistu, mutta kun on paha, myös ruumiisi on pimeä. 35. Katso siis, ettei valo, joka on sinussa, ole pimeää. 36. Jos siis koko ruumiisi on valaistu eikä siinä ole yhtään pimeää osaa, se on kokonaan valaistu, niin kuin lamppu valaisee sinua kirkkaalla loisteella." 37. Hänen puhuessaan muuan fariseus pyysi Häntä aterioimaan luoksensa. Niin meni ja asettui aterialle. 38. Mutta nähdessään fariseus ihmetteli, ettei Hän ensin peseytynyt ennen ateriaa. {Ks. alaviittaa Mk. 7:2.} 39. Herra sanoi hänelle: "Kyllä te fariseukset puhdistatte maljan ja lautasen ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta. 40. Mielettömät, eikö se, joka teki ulkopuolen, tehnyt sisäpuoltakin? 41. Mutta antakaa almuna, mitä on sisällä, ja katso, kaikki on teille puhdasta. 42. Voi kuitenkin teitä, fariseukset, sillä annatte kymmenykset mintusta ja ruudusta ja kaikista vihanneskasveista, mutta sivuutatte oikeuden ja Jumalan rakkauden. Näitä piti tehtämän eikä noitakaan jätettämän. {Ks. alaviittaa Mt. 23:23. Minttu on hyväntuoksuinen kasvi, jota käytettiin mausteena ja jonkinverran lääkkeenä. Ruutua käytettiin samoin, ja sen tuoksu oli vielä voimakkaampi kuin mintun.} 43. Voi teitä, fariseukset, sillä rakastatte ensimäistä istuinta kokoushuoneissa ja tervehtimisiä toreilla. 44. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, ulkokullatut, sillä olette merkittömäin hautain kaltaiset, eivätkä päällä kävelevät ihmiset käsitä." {Haudan koskettamisesta ihminen tuli saastaiseksi, 4 Moos. 19:16, 17.} 45. Silloin muuan lainoppineista alkaa puhua ja sanoo Hänelle: "Opettaja, noin puhuen häpäiset meidätkin." 46. Mutta Hän sanoi: "Voi teitäkin, lainoppineet, sillä sälytätte ihmisten kannettavaksi vaikeasti kannettavia taakkoja, ettekä itse yhdellä sormellanne koske niihin taakkoihin. 47. Voi teitä, sillä rakennatte profeettain hautoja, ja isänne tappoivat heidät. 48. Niin ollen todistatte ja hyväksytte isäinne teot, sillä he tappoivat heidät ja te rakennatte heidän hautojaan. {Rakentamalla profeettain hautoja juutalaiset toivoivat voivansa sovittaa esi-isiensä synnit - kuitenkin Jeesus syyttää, että heitä ohjaa sama henki kuin näitä esi-isiä.} 49. Sen tähden Jumalan viisaus sanoikin: Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamia niistä tappavat ja vainoavat, {"Jumalan viisaudella" Jeesus tarkoittanee itseään.} 50. jotta tältä sukukunnalta vaadittaisiin kaikkien profeettain veri, mikä on vuotanut mailman alusta asti, 51. hamasta Aapelin verestä Sakarian vereen saakka, hänen, joka sai surmansa alttarin ja temppelin välillä. Niin, sanon teille, se vaaditaan tältä sukukunnalta. {Ks. alaviittaa Mt. 23:35.} 52. Voi teitä, lainoppineet, sillä olette vieneet tiedon avaimen. Itse ette ole menneet sisälle ja sisälle meneviä olette estäneet." 53. Hänen puhuessaan näitä heille kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat kovin tähtäämään Häntä ja yllyttämään Häntä puhumaan harkitsemattomasti, 54. väijyen ja koettaen saattaa Hänet suustaan ansaan, jotta voisivat syyttää Häntä.



Kirjaudu
Rekisteröidy