Evankelio Luukaalta

1. Sen jälkeen Herra valitsi myös seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne itse aikoi mennä. 2. Niin sanoi heille: "Eloa paljo, mutta työmiehiä vähä. Rukoilkaa siis elon Herraa, että lähettäisi työmiehiä eloonsa. 3. Menkää. Katso, lähetän teidät kuin lampaat sutten keskelle. 4. Älkää ottako kukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä älkääkä tervehtikö ketään tiellä. 5. Mihin taloon astutte sisälle, sanokaa ensin: 'Rauha tälle talolle!' 6. Jos siellä on rauhan lapsi, niin rauhanne on lepäävä päällänsä; mutta ellei, se palaa teille. {"Rauhan lapsi", heprealainen sanonta. Se tarkoittaa ihmistä, jolla on rauha tai joka voi saada rauhan. Heprealaisille rauha merkitsi eheyttä, terveyttä ja onnea, sekä hengellistä että maallista siunausta.} 7. Viipykää siinä talossa ja syökää ja juokaa heidän antimiaan, sillä työmies on palkkansa arvoinen. Älkää siirtykö talosta taloon. 8. Mihin kaupunkiin tulettekin ja ottavat teidät vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan 9. ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.' 10. Mutta mihin kaupunkiin tulette eivätkä ota teitä vastaan, menkää sen aukeille paikoille ja sanokaa: 11. 'Tomunkin, joka kaupungistanne on tarttunut meihin, puistamme teille, mutta se tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle.' {Tomun puistaminen oli vertauskuvallinen teko, joka tarkoitti, etteivät apostolit olleet vastuussa siitä, että kaupunki oli kieltäytynyt vastaanottamasta heidän sanomaansa.} 12. Sanon teille, että Sodoman on sinä päivänä helpompi kuin sen kaupungin. {"Sinä päivänä" eli päivänä, jolloin Jeesus tulee tuomitsemaan mailmaa. Vrt. Mt. 7:22, 1 Kor. 3:13, 2 Tim. 1:12, 18. } 13. Voi sinua Korasin! Voi sinua Beetsaida! Sillä jos ne voimateot, jotka teissä ovat tapahtuneet, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa, ne olisivat jo aikaa sitten säkissä ja tuhassa istuen kääntyneet. {Korasin sijaitsi Kapernaumin pohjoispuolella noin kolmen kilometrin päässä. Siellä oli kokoushuone. Kaupunki tuhoutui jo varhain, koska neljännellä vuosisadalla kirkkoisä Hieronimos sanoi sitä autioksi. Beetsaida, ks. alaviittaa Mk. 6:45. Tyyro ja Siidon olivat foinikialaisten keskuksia, mahtavia kauppakaupunkeja, jotka sijaitsivat Välimeren rannikolla Palestinan, pohjoispuolella.} 14. Tyyron ja Siidonin on tuomiolla helpompi kuin teidän. 15. Sinä Kapernaum, joka olet korotettu hamaan taivaaseen. Hamaan tuonelaan sinut syöstään alas. {Kapernaum sijaitsi Gennesaretin järven pohjoisrannalla, Jordanin suun länsipuolella. Siellä oli suuri kokoushuone, tulli- ja sotilasasema. Se oli Jeesuksen kotikaupunkina Hänen julkisen toimintansa aikana.} 16. Joka kuulee teitä, kuulee Minua, ja joka hylkää teidät, hylkää Minut. Mutta joka Minut hylkää, hylkää Hänet, joka on Minut lähettänyt." 17. Niin ne seitsemänkymmentä palasivat iloiten ja sanoivat: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset nimessäsi." {Jeesus ei ollut antanut näille seitsemällekymmenelle nimenomaista lupausta, että riivaajat ovat alamaisia heille, mutta apostoleille Hän antoi tällaisen lupauksen, Mt. 10:1.} 18. Mutta Hän sanoi heille: "Näin saatanan lankeavan taivaasta kuin salaman. {Nimi "saatana", ks. alaviittaa Mt. 4:1. Saatana on riivaajahenkien ruhtinas (Jh. 8:44, 12:31) ja myos "syyttäjä", joka syyttää Jumalaa pelkääväisiä Jumalan edessä (Job 1:9-11, 2:4, 5, Sak. 3:1, Ilm. 12:10). Jeesuksen sanat "lankeavan taivaasta kuin salaman" tarkoittavat, että saatanan lähtö on äkillinen ja peruuttamaton. Jeesus tarkoittaa omaa voittoaan saatanasta, erämaakiusausten voittamista (Lk. 4:1-13). Silloin saatana menetti valtansa, ja seitsemänkymmenen opetuslapsen valta ajaa riivaajia ulos perustui Jeesuksen voittoon.} 19. Katso, olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään vahingoita teitä. {Skorpionit ovat hämähäkin sukuisia eläimiä, joitten pisto aiheuttaa tuskallisia paikallistulehduksia. Suurimpien lajien pisto on hengenvaarallinen.} 20. Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa, koska nimenne on kirjoitettuna taivaissa." 21. Sillä hetkellä Jeesus riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Ylistän Sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja olet ilmaissut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin oli hyvä tahtosi. 22. Kaikki on Isäni antanut Minulle, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä, ja kuka Isä on, kuin Poika, ja kelle Poika tahtoo ilmaista." 23. Kääntyen opetuslasten puoleen erikseen sanoi: "Onnellisia silmät, jotka näkevät, mitä te näette. 24. Sanon näet teille, että monet profeetat ja kuninkaat ovat tahtoneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet." 25. Katso, muuan lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten Häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän periäkseni iankaikkisen elämän?" {"Lainoppinut" oli kirjanoppinut, joka oli perehtynyt Mooseksen lakiin ja yleensä Vanhan Testamentin opetuksiin. } 26. Sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinka luet?" 27. Vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimäistäsi niin kuin itseäsi." 28. Sanoi hänelle: "Oikein vastasit. Tee se, niin elät." 29. Mutta tahtoen näyttää vanhurskaalta sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on lähimäiseni?" 30. Jeesus vastasi ja sanoi: "Muuan ihminen vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuttuaan hänet alasti ja lyötyään haavoille menivät pois jättäen puolikuolleeksi. 31. Niin vaelsi sattumalta muuan pappi alas sitä tietä ja nähdessään hänet meni ohi. {Luuk. 10:31,32. Papit olivat juutalaisten hengellisiä johtajia ja opettajia, 3 Moos. 10:11, 5 Moos. 31:9-13, 33:10. Leeviläiset olivat papiston apulaisia.} 32. Samoin leeviläinenkin tultuaan sille paikalle ja nähdessään meni ohi. 33. Mutta kun muuan matkustava samarialainen tuli hänen luokseen ja näki hänet, hänen kävi sääli. {Samarialaiset, ks. alaviittaa Lk. 9:52, 53. } 34. Tultuaan lähelle sitoi hänen haavansa valuttaen öljyä ja viiniä ja nostettuaan hänet juhtansa selkään vei hänet majataloon ja hoiti häntä. {Öljyn ja viinin sekoitusta käytettiin haavavoiteena. } 35. Seuraavana aamuna hän lähtiessään otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle sanoen: 'Hoivaa häntä, ja mitä tahansa lisää kuluttaisit, maksan sinulle palatessani.' {Denari, ks. alaviittaa Mt. 18:28.} 36. Kuka siis näistä kolmesta mielestäsi oli ryövärien käsiin joutuneen lähimäinen?" 37. Sanoi: "Se, joka osoitti hänelle sääliä." Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin." 38. Heidän vaeltaessaan Hän meni erääseen kylään. Niin muuan nainen nimeltä Martta otti Hänet kotiinsa. 39. Hänellä oli sisar, Maria niminen, joka myös Herran jalkojen juureen istuutuen kuunteli Hänen puhettansa. {Sisarukset mainitaan myös kertomuksessa Lasaruksen herättämisestä (Jh. 11:1-44), missä heidän luonnettaan kuvataan samalla tavoin. } 40. Mutta Martta puuhasi paljossa tarjoilussa, tuli viereen ja sanoi: "Herra, etkö välitä, että sisareni on jättänyt minut yksin palvelemaan? Sano siis hänelle, että auttaisi minua." 41. Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, monia sinä huolehdit ja hätäilet. {Luuk. 10:41,42. Jeesuksen huomautus lähtee aineelliselta tasolta ja päätyy hengelliseen, hyvään osaan eli Jumalan sanan kuulemiseen. } 42. Mutta muutamia annoksia vain tarvitaan tai yksi. Maria on valinnut hyvän annoksen, jota häneltä ei oteta pois."



Kirjaudu
Rekisteröidy