Evankelio Matteukselta

1. Siihen aikaan Jeesus sapattina kulki viljavainioitten halki. Opetuslapsensa olivat nälissään ja rupesivat katkomaan tähkäpäitä ja syömään. {"Sapatti" (lepo) oli juutalaisten seitsemäs viikonpäivä, joka tuli pyhittää Herralle. 2 Moos. 20:8 ss., 5 Moos. 5:12 ss. Työnteko oli sapattina ankarasti kielletty. Jeesuksen aikana oli monimutkaisia säännöksiä sapatinvietosta, ja niitten noudattaminen oli keskeisiä asioita juutalaisten uskonnossa. Tähkien poimiminen pellolta ja niitten syöminen ohikulkiessa oli sallittua (5 Moos. 23:25), mutta fariseukset tulkitsivat, ettei sitä saanut tehdä sapattina. } 2. Nähdessään sanoivat fariseukset Hänelle: "Katso, opetuslapsesi tekevät, mitä ei ole lupa tehdä sapattina." 3. Mutta sanoi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja seuralaisensa olivat nälissään, 4. kuinka meni Jumalan huoneeseen ja söi näkyleivät, joita hänen ja seuralaistensa ei ollut lupa syödä, vaan ainoasti pappien? 5. Tai ettekö ole lukeneet laista, että papit sapattina pyhäkössä rikkovat sapatin, mutta ovat syyttömät? 6. Mutta Minä sanon teille: tässä on pyhäkköä suurempi. 7. Mutta jos olisitte tienneet, mitä on: 'Laupeutta Minä tahdon enkä uhria', ette olisi tuominneet syyttömiä. Hoos. 6:6 8. Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra." 9. Lähti sieltä ja meni heidän kokoushuoneeseensa. 10. Katso, siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut. Kysyivät Häneltä sanoen: "Onko lupa sapattina parantaa?" nostaakseen syytteen Häntä vastaan. 11. Mutta sanoi heille: "Kuka teistä on ihminen, jolla on yksi lammas ja jos se sapattina putoaa kuoppaan, ei tartu siihen ja nosta sitä ylös? 12. Kuinka paljoa arvokkaampi onkaan ihminen kuin lammas! Sen tähden on lupa tehdä sapattina hyvää." 13. Sitten sanoo miehelle: "Ojenna kätesi." Ojensi, ja se tuli jälleen terveeksi niin kuin toinen. 14. Niin fariseukset lähtivät ulos ja pitivät neuvoa Häntä vastaan surmatakseen Hänet. 15. Huomatessaan sen Jeesus vetäytyi sieltä. Häntä seurasi suuret kansajoukot, ja Hän paransi heidät kaikki. 16. Mutta kielsi heitä saattamasta Häntä julki, 17. jotta täyttyisi, mikä on puhuttu profeetta Jesajan kautta, joka sanoo: 18. "Katso, palvelijani, jonka olen valinnut, rakkaani, johon sieluni on mielistynyt. Minä lasken Henkeni päällensä ja Hän on julistava pakanoille oikeuden. Jes. 42:1-4 19. Ei riitele eikä huuda eikä kukaan kuule Hänen ääntänsä toreilla. 20. Särjettyä ruokohuilua ei muserra eikä suitsevaa lampunsydäntä sammuta, kunnes saattaa oikeuden voittoon. 21. Hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa." 22. Silloin Hänen tykönsä tuotiin riivattu, joka oli sokea ja mykkä, ja Jeesus paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki. 23. Kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: "Eikö tämä ole Daavidin Poika?" 24. Mutta kuullessaan fariseukset sanoivat: "Tämä ei aja riivaajia ulos muuta kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen voimalla." 25. Tietäen heidän ajatuksensa Jeesus sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, tuhoutuu, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä. 26. Jos saatana ajaa ulos saatanan, hän on riitautunut itsensä kanssa. Kuinka siis valtakuntansa pysyy pystyssä? 27. Jos Minä Beelsebulin avulla ajan ulos riivaajia, kenen avulla lapsenne ajavat niitä ulos? Sen tähden tulevat olemaan tuomarejanne. 28. Mutta jos Minä Jumalan Hengen avulla ajan ulos riivaajia, niin Jumalan valtakunta on ennättänyt luoksenne. 29. Kuinka kukaan voi mennä väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei ensin kahlitse väkevää? Sitten ryöstää hänen talonsa. 30. Joka ei ole kanssani, on Minua vastaan, ja joka ei kanssani kokoa, hajoittaa. 31. Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja rienaus annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen rienaamista ei anneta ihmisille anteeksi. {"Pyhän Hengen pilkka." Jeesus varoittaa kirjanoppineita tämän synnin vaarasta. Ihminen, joka tietoisesti sanoo Jumalan Hengen työtä saatanan työksi, pilkkaa Pyhää Henkeä, Kysymys ei ole vain hetkellisestä lausumasta, vaan koko elämän suunnasta. Tätä syntiä tarkoitetaan myös 1 Joh. 5:16:ssa.} 32. Jokaiselle, joka puhuu sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi. Mutta sille, joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, ei anneta anteeksi, ei tässä ajassa eikä tulevassa. 33. Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi tai tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi, sillä hedelmästä puu tunnetaan. 34. Kyykäärmeitten sikiöt, kuinka saatatte hyvää puhua, kun olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu. 35. Hyvä ihminen tuo hyvästä aarrekammiosta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahasta aarrekammiosta esille pahaa. 36. Mutta sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, heidän on tehtävä tili tuomiopäivänä. 37. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi." 38. Silloin muutamat kirjanoppineet ja fariseukset vastasivat Hänelle sanoen: "Opettaja, haluamme nähdä Sinulta merkin." {"Merkki", ihme, joka todistaisi, että Jeesuksella on valta, ja osoittaisi, millainen valta Hänellä on. Jeesuksen ihmeteot eivät riittäneet fariseuksille ja kirjanoppineille, mutta Jeesus kieltäytyi antamasta muuta merkkiä kuin peitetyn viittauksen kuolemaansa ja nousemukseensa (jae 40). Jeesuksen nousemus kuolleista oli oleva lopullisena ja ratkaisevana todisteena siitä, että Jumala oli Hänet lähettänyt. } 39. Mutta vastasi ja sanoi heille: "Paha ja avionrikkoja sukupolvi vaatii merkkiä, mutta sille ei anneta merkkiä paitsi profeetta Joonan merkki. {"Avionrikkoja." Kirjaimellisen merkityksen lisäksi tämä sana Raamatussa usein merkitsee epäuskoista, Jumalasta luopunutta. } 40. Sillä niin kuin Joona oli merihirviön vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan sydämessä kolme päivää ja kolme yötä. {"Kolme päivää ja kolme yötä." Sanat "päivä ja yö" tarkoittivat yhtä vuorokautta. Juutalaiset laskivat myös vajaan vuorokauden "yhdeksi päiväksi ja yöksi". Kolme päivää ja kolme yötä ei siis tarkoita 72 tuntia, vaan samaa kuin sanonta "kolmantena päivänä". Molemmat sanat esiintyvät Uudessa Testamentissa rinnakkain. } 41. Niiniven miehet nousevat tuomiolle tämän sukupolven kanssa ja tuomitsevat sen. Sillä kääntyivät Joonan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä Joonaa suurempi. 42. Etelän kuningatar nousee tuomiolle tämän sukupolven kanssa ja tuomitsee sen, sillä tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä Salomoa suurempi. 43. Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, se kuljeksii kuivia paikkoja, etsien leposijaa, löytämättä sitä. 44. Silloin sanoo: 'Palaan huoneeseeni, josta läksin.' Tultuaan tapaa sen tyhjänä, lakaistuna ja kaunistettuna. 45. Silloin menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, itseänsä pahempaa, ja sisälle tultuaan asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimäiset. Näin käy myös tälle pahalle sukupolvelle." 46. Hänen puhuessaan kansalle, katso, äitinsä ja veljensä seisoivat ulkona tahtoen puhutella Häntä. 47. Niin joku sanoi Hänelle: "Katso, äitisi ja veljesi seisovat ulkona tahtoen puhutella Sinua." 48. Mutta vastasi ja sanoi sille, joka Hänelle puhui: "Kuka on äitini, ja ketkä ovat veljeni?" 49. Ojentaen kätensä opetuslastensa puoleen sanoi: "Katso, äitini ja veljeni! 50. Sillä jokainen, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon, on veljeni ja sisareni ja äitini."



Kirjaudu
Rekisteröidy