Evankelio Matteukselta

1. Sinä päivänä Jeesus lähti kotoa ja istuutui järven rannalle. {ss Luvussa on seitsemän Jeesuksen vertausta. Huomattava osa Hänen opetuksestaan tapahtui vertauksin. Jo Vanha Testamentti ennusti, että näin tulee käymään (Ps. 49:4, 78:2, vrt. Mt. 13:34, 35). Jeesuksen vertaukset voidaan jakaa kolmeen ryhmään, jotka käsittelevät a) taivaan valtakunnan olemusta, b) taivaan valtakuntaa yksityisen ihmisen elämässä, c) rangaistustuomiota ja valtakunnan täyttymystä. Eräitä vertauksia Jeesus myohemmin selitti opetuslapsilleen. Vertausten tarkoituksena oli havainnollistaa opetuksen keskeistä sisältöä, tehdä se helpommin tajuttavaksi sekä auttaa opetuksen mieleenpainumisessa. } 2. Hänen tykönsä kokoontui paljo kansaa, niin että Hän astui venheeseen istuakseen, ja kaikki kansa seisoi rannalla. 3. Puhui heille paljo vertauksin sanoen: "Katso, kylväjä lähti kylvämään. 4. Hänen kylväessään toiset putosivat tien viereen, ja linnut tulivat ja söivät ne. 5. Toiset putosivat kallioperälle, jossa niillä ei ollut paljoa maata, ja nousivat heti oraalle, koska niillä ei ollut syvää maata. 6. Mutta auringon noustua ne paahtuivat, ja kun ei ollut juurta, kuivettuivat. 7. Toiset putosivat orjantappuroihin, ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat ne. 8. Toiset putosivat hyvään maahan ja tekivät hedelmän, mikä sata, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä. 9. Jolla on korvat kuulla, kuulkoon." 10. Niin opetuslapsensa tulivat ja sanoivat Hänelle: "Miksi puhut heille vertauksin?" 11. Vastasi ja sanoi heille: "Koska teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu. {Raamatussa "salaisuus" tarkoittaa aikaisemmin kätkettynä ollutta totuutta, joka nyt on jumalallisella tavalla paljastettu, mutta jossa yhä säilyy yliluonnollinen aines.} 12. Jolla näet on, sille annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on. 13. Sen tähden puhun heille vertauksin, koska näkevinä eivät näe ja kuulevina eivät kuule eivätkä ymmärrä. 14. Heissä käy toteen Jesajan ennustus, joka sanoo: 'Kuulemalla kuulette ettekä ymmärrä, näkemällä näette ettekä käsitä. {Jes. 6:9 s. Hepreankielessä kaksi peräkkäistä imperatiivia (suomennoksessa: "kuulemalla kuulette, näkemällä näette") merkitsee: "vaikka (tai: jos) kuulette, ette ymmärrä, vaikka (jos) näette, ette käsitä". Profeetta joutui huomaamaan, että hänen saarnastaan huolimatta kansa yhä enemmän paatui. } 15. Sillä turtunut on tämän kansan sydän ja korvilla työläästi kuulevat; silmänsä ovat ummistaneet, jotteivät näkisi silmillä, eivätkä kuulisi korvilla, eivät ymmärtäisi sydämellä eivätkä kääntyisi ja jotten Minä heitä parantaisi.' 16. Mutta onnelliset teidän silmänne, koska näkevät, ja korvanne, koska kuulevat. 17. Sillä totisesti sanon teille: monet profeetat ja vanhurskaat ovat hartaasti halunneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet. 18. Kuulkaa siis vertaus kylväjästä: 19. Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, tulee paholainen ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien viereen. 20. Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan. 21. Mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan on hetkellinen. Kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, heti lankeaa pois. 22. Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän mailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttaa sanan, ja hän jää hedelmättömäksi. 23. Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää. Hän siis tuottaa satoa ja tekee, mikä sata, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä." 24. Toisen vertauksen esitti heille sanoen: "Taivasten valtakunnan käy kuin miehen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa. {Jeesuksen äidinkielen mukaan on tämä sekä muitten vertausten johtolause (jakeet 31, 33, 44, 45, 47) ymmärrettävä seuraavasti: "Taivasten valtakunnan käy niin kuin..." } 25. Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois. 26. Kun laiho kasvoi ja tuotti satoa, silloin lustekin tuli näkyviin. 27. Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt hyvää siementä peltoosi? Kuinka siinä sitten on lustetta?' 28. Sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt.' Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko sitten, että menemme ja kokoamme sen?' 29. Mutta sanoi: 'En, jottette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin. 30. Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti, ja elonaikana sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se nippuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa aittaani.'" 31. Toisen vertauksen esitti heille sanoen: "Taivasten valtakunta on sinapin siemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. {Sinapinsiemenestä voi lihavalla maaperällä kohota luonnottoman rehevä kasvi, jossa pienet kolibrimaiset linnut pesivät. Linnut ovat Raamatussa usein Jumalan kansan vihollisten vertauskuvia (vrt. kylväjävertauksessa jakeet 4, 19). Juutalaisilla sanonta "suuri puu, jonka oksilla taivaan linnut pesivät" merkitsi samaa kuin meillä "ylpeys käy lankeemuksen edellä". Ks. Hes. 31:3-14; Dan. 4:7-18. } 32. Se on kaikkia siemeniä pienempi, mutta kun on kasvanut, se on vihanneskasveja suurempi ja muuttuu puuksi taivaan lintujen tulla ja tehdä pesänsä sen oksille." 33. Toisen vertauksen puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakkaan jauhoja, kunnes kaikki happani." {Hapatus on Raamatussa hienon hienosti vaikuttavan ja leviävän turmeluksen vertauskuva, ja sitä on poikkeuksetta käytetty huonossa merkityksessä. Tämä vertaus kuvaa kirkossa vähitellen tapahtuvaa muuntumista: valtakunnan lasten ravitsemiseksi annettuun oikeaan oppiin voi sekoittua turmeltunutta ja turmelevaa väärää oppia, vieläpä virallisesti ja luopiokirkon kautta.} 34. Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksin, ja ilman vertausta ei puhunut heille mitään, 35. jotta täyttyisi, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: "Minä avaan suuni vertauksiin, tuon ilmi sen, mikä on ollut salattuna mailman perustamisesta asti." 36. Sitten laski luotaan kansajoukot ja meni kotiin. Opetuslapsensa tulivat tykönsä sanoen: "Selitä meille vertaus pellon lusteesta." 37. Vastasi sanoen heille: "Joka kylvää hyvän siemenen, on Ihmisen Poika. 38. Pelto on mailma. Hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta luste ovat paholaisen lapset. 39. Vihamies, joka ne kylvi, on perkele. Elonleikkuu on mailmanajan täyttymys, ja leikkuumiehet ovat enkelit. 40. Niin kuin siis luste kootaan ja poltetaan tulessa, niin tapahtuu ajan täyttymyksessä. 41. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä ja kokoavat Hänen valtakunnastaan kaikki viettelijät ja ne, jotka tekevät laittomuutta, 42. ja heittävät heidät tulipätsiin. Siellä on itku ja hammasten kiristys. {"Itku ja hammasten kiristys", juutalainen sanonta. } 43. Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat kuulla, kuulkoon. 44. Vielä taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen, jonka ihminen löysi ja kätki, ja siitä iloissaan menee ja myy kaiken, mitä hänellä on, ja ostaa sen pellon. 45. Vielä taivasten valtakunta on kauppiaan kaltainen, joka etsi kauniita helmiä. 46. Löydettyään yhden kallisarvoisen helmen meni ja myi kaiken, mitä hänellä oli, ja osti sen. 47. Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja. 48. Kun se tuli täyteen, vetivät sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta heittivät kelvottomat pois. 49. Näin on käyvä ajan täyttymyksessä. Enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista 50. ja heittävät heidät tulipätsiin. Siellä on itku ja hammasten kiristys." 51. Jeesus sanoo heille: "Oletteko ymmärtäneet tämän kaiken?" Sanovat Hänelle: "Kyllä, Herra." 52. Niin sanoi heille: "Sen tähden jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, on perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa." {"Vanha" viittaa Vanhaan Testamenttiin, uusi Jeesuksen tuomaan uuteen ilmoitukseen (evankelioon Jeesuksesta). Juutalaisella kirjanoppineella, josta oli tullut Jeesuksen opetuslapsi, oli käytettävissään koko Vanhan Testamentin rikkaus sekä sen täyttymys, evankelio Jeesuksesta. Maininta "kirjanoppineesta, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi", saattaa sisältää evankelista Matteuksen oman opetuslapsiihanteen ja myös viitata evankelistaan itseensä. } 53. Lopetettuaan nämä vertaukset Jeesus lähti sieltä. 54. Tultuaan kotikaupunkiinsa opetti heitä heidän kokoushuoneessaan, niin että hämmästyivät ja sanoivat: "Mistä Hänellä tämä viisaus ja nämä voimateot? {"Kotikaupunkiinsa" = Nasaretiin. } 55. Eikö tämä ole se rakentajan poika? Eikö äitinsä ole nimeltä Maria ja veljensä Jaako ja Jooseppi ja Simeon ja Juuda? 56. Ja eivätkö sisarensa ole kaikki luonamme? Mistä sitten Hänellä tämä kaikki?" 57. Niin loukkaantuivat Häneen. Mutta Jeesus sanoi heille: "Profeetta ei ole halveksittu paitsi kotikaupungissaan ja kotonaan." {Ihmiset loukkaantuivat Häneen, koska Hän, joka oli kasvanut heidän keskellän ja jonka he hyvin tunsivat, nyt esiintyi Jumalan lähettämänä. Vrt. Jes. 53:1s. } 58. Heidän epäuskonsa tähden ei tehnyt siellä monta voimatekoa.



Kirjaudu
Rekisteröidy