1. Hän sanoi heille: "Totisesti sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassa." {Tätä jaetta on selitetty eri tavoin. "Jumalan valtakunnan tulo voimassa" oli eräitten mukaan viittaus kirkastukseen, toisten mukaan se viittaa helluntaihin ja Pyhän Hengen vuodatukseen tai sitten Pyhän Hengen jatkuvaan työhön seurakunnassa.}2. Kuuden päivän kuluttua Jeesus ottaa Pietarin ja Jaakon ja Johanneksen ja vie heidät yksin erilleen korkealle vuorelle. Muotonsa muuttui heidän edessään.3. Vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkeiksi kuin lumi, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä saata niin valkaista.4. Heille ilmestyivät Elia ynnä Mooses ja puhuivat Jeesuksen kanssa. {Mooses ja Elia edustavat lakia ja profeettoja, siis koko vanhaa liittoa. Kun he tässä ovat Jeesuksen seurassa, se on merkkinä siitä, että Hän on lain ja profeettain ennustama Messias.}5. Niin Pietari puhuu ja sanoo Jeesukselle: "Opettaja, meidän on hyvä olla tässä. Tehkäämme siis kolme majaa, yksi Sinulle, yksi Moosekselle ja yksi Elialle."6. Sillä ei tiennyt, mitä sanoa, koska olivat kovin pelästyneet.7. Niin tuli pilvi, joka varjosi heidät, ja pilvestä tuli ääni: "Tämä on Minun Poikani, rakastettu; kuulkaa Häntä."8. Yhtäkkiä, ympärilleen katsoessaan, eivät enää nähneet ketään muuta, vaan ainoasti Jeesuksen seurassaan.9. Mutta heidän laskeutuessaan vuorelta Hän käski heitä, etteivät kellekään kertoisi, mitä näkivät, paitsi kun Ihmisen Poika on noussut kuolleitten joukosta.10. Pitivät sanan mielessään kysellen toisiltaan, mitä tuo kuolleitten joukosta nouseminen on.11. Niin kysyivät Häneltä sanoen: "Miksi kirjanoppineet sanovat, että Elian on tultava ensin?" Mal. 3:1; Mal. 4:5{Mark. 9:11-13. Mal. 3:1:n ja 4:5:n perusteella juutalaiset odottivat Elian ilmestymistä ennen Messiaan tuloa. Malakian ennustukset tarkoittavat sanansaattajaa, joka tulee Elian hengessä ja voimassa, ei sitä, että Elia itse palaisi maan päälle. Nyt Jeesus sanoo, että Johannes Kastaja oli tämä sanansaattaja, joka tuli Hänen edellään.}12. Sanoi heille: "Elia tosin tulee ensin ja asettaa kaikki ennalleen. Miten sitten on kirjoitettu Ihmisen Pojasta? Että on kärsivä paljon ja tuleva halveksituksi.13. Mutta teille sanon, että Elia onkin tullut, ja tekivät hänelle, mitä tahtoivat, niin kuin hänestä on kirjoitettu."14. Tulivat opetuslasten luo ja näkivät paljo kansaa heidän ympärillään ja kirjanoppineita väittelemässä heidän kanssaan.15. Heti Hänet nähdessään koko joukko hämmästyi ja juosten luo tervehti Häntä.16. Niin kysyi heiltä: "Mitä väittelette heidän kanssaan?"17. Silloin yksi kansajoukosta vastasi sanoen: "Opettaja, toin luoksesi poikani, jossa on mykkä henki.18. Missä se vain käy hänen kimppuunsa, se paiskaa hänet maahan, ja hänestä lähtee vaahto ja hän kiristelee hampaitaan ja kuihtuu. Puhuin opetuslapsillesi, että ajaisivat sen ulos, mutta eivät kyenneet."19. Vastaa heille sanoen: "Voi epäuskoinen sukupolvi, kuinka kauan Minun täytyy olla luonanne, kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tyköni."20. Toivat hänet Hänen tykönsä. Nähtyään Hänet henki heti kouristi häntä, ja kaatuen maahan hän kieritteli itseään ja hänestä lähti vaahto.21. Niin kysyi hänen isältään: "Kuinka pitkä aika on kulunut siitä, kun tämä on esiintynyt hänessä?" Sanoi: "Lapsesta asti.22. Monesti se on heittänyt hänet sekä tuleen että vesiin tuhotakseen hänet. Mutta jos jotakin voit, auta meitä ja armahda meitä."23. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Jos voit. Kaikki on mahdollista uskovalle."24. Heti lapsen isä huusi ja sanoi kyynelin: "Minä uskon. Auta epäuskoani!"25. Mutta nähdessään kansan juoksevan kokoon Jeesus nuhteli saastaista henkeä sanoen sille: "Mykkä ja kuuro henki, käsken sinua: tule ulos hänestä äläkä enää häneen mene."26. Huutaen ja ankarasti kouristaen se tuli ulos, ja hän kävi kuin kuolleeksi, niin että monet sanoivat: "Hän kuoli."27. Mutta tarttuen häntä käteen Jeesus nosti häntä, ja hän nousi.28. Hänen mentyään huoneeseen opetuslapsensa kyselivät yksityisesti: "Miksi me emme voineet ajaa sitä ulos?29. Sanoi heille: "Tämä laji ei voi lähteä ulos muulla kuin rukouksella ja paastolla."30. Sieltä lähdettyään kulkivat Galilean kautta eikä Hän tahtonut kenenkään tietävän.31. Opetti nimittäin opetuslapsiaan ja sanoi heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin ja tappavat Hänet, ja kun on tapettu, Hän nousee kolmantena päivänä kuolleista."32. Mutta eivät ymmärtäneet sitä puhetta ja pelkäsivät Häneltä kysyä.33. Niin saapuivat Kapernaumiin. Kotiin tultuaan kysyi heiltä: "Mistä tiellä keskustelitte?"34. Mutta olivat vaiti, sillä olivat tiellä puhuneet keskenään siitä, kuka suurin.35. Niin Hän istuutui, kutsui ne kaksitoista ja sanoo heille: "Jos joku tahtoo olla ensimäinen, hän olkoon kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija."36. Otti pienen lapsen, asetti heidän keskelleen ja otettuaan hänet syliinsä sanoi heille:37. "Joka ottaa luokseen yhden tällaisen lapsukaisen Minun nimessäni, ottaa tykönsä Minut, ja joka ottaa luokseen Minut, ei ota tykönsä Minua, vaan Hänet, joka on Minut lähettänyt." {"Minun nimessäni" tarkoittaa "Minun tähteni, rakkaudesta Minuun".}38. Johannes puhui Hänelle: "Opettaja, näimme erään, joka ei seuraa meitä, Sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia, ja kielsimme häntä, koska ei seuraa meitä."39. Mutta Jeesus sanoi: "Älkää kieltäkö häntä. Sillä ei ole ketään, joka tekee voimateon nimessäni ja kohta voi puhua pahaa Minusta.40. Joka ei ole meitä vastaan, on puolellamme.41. Sillä joka antaa teille juotavaksi maljallisen vettä siinä nimessä, että olette Kristuksen omia, totisesti sanon teille: hän ei menetä palkkaansa.42. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen on parempi, että myllynkivi on hänen kaulassaan ja hänet on heitetty mereen. {ss Näissä jakeissa Jeesus kuvaa, miten ankaraa taistelua syntiä vastaan on käytävä. Ruumiinosien repiminenkin on pienempi paha kuin synnin tekeminen. On kuitenkin ilmeistä että Jeesus on puhunut tämän vertauksenomaisesti, tarkoittamatta käden, jalan ja silmän repimistä kirjaimelliseksi.}43. Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinun käsipuolena mennä elämään sisälle kuin molemmat kätesi tallella mennä helvettiin, sammumattomaan tuleen. {Helvetti, ks. alaviittaa Mt. 5:22.}45. Ja jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinun jalkapuolena mennä elämään sisälle kuin että sinut molemmat jalat tallella heitetään helvettiin, sammumattomaan tuleen.47. Ja jos silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinun mennä silmäpuolena sisälle Jumalan valtakuntaan kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvettiin,48. jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.49. Sillä jokainen suolataan tulella, ja jokainen uhri suolataan suolalla. {Mark. 9:49,50. Edellisissä jakeissa Jeesus on puhunut opetuslasten itsekurista ja kieltäymyksistä. Sanat "jokainen suolataan tulella" tarkoittanevat, että Jeesuksen opetuslapsia odottaa kieltäymyksen puhdistava tuli.}50. Suola on hyvä. Mutta jos suola käy suolattomaksi, millä sen maustatte? Olkoon teillä suolaa itsessänne, ja eläkää rauhassa keskenänne."