Paavalin kirje roomalaisille

1. Mitä siis sanomme esi-isämme Aaprahamin saavuttaneen lihan mukaan? {Juutalainen perimätieto piti Aaprahamia täydellisesti vanhurskaana ihmisenä. Hänestä opetettiin, että hän oli pitänyt Jumalan koko lain eikä ollut koskaan tehnyt syntiä. Paavali todistaa tässä kuitenkin, että Aapraham tosiasiassa vanhurskautettiin uskon kautta (jae 3).} 2. Jos näet Aapraham on teoista tullut vanhurskaaksi, hänellä on kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä. 3. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aapraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi." 1. Moos. 15:6 4. Mutta työtä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta. 5. Sille, joka ei työtä tee, vaan uskoo Häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, luetaan uskonsa vanhurskaudeksi, 6. niin kuin Daavidkin puhuu sen ihmisen autuaaksi julistamisesta, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: 7. "Autuaat ne, joitten rikkomukset ovat anteeksi annetut ja joitten synnit ovat peitetyt! Ps. 32:1 8. Autuas se, jolle Herra ei lue syntiä!" 9. Koskeeko sitten tämä autuaaksi julistaminen leikattuja vai myös leikkaamattomia? Sanomme näet: "Aaprahamille luettiin usko vanhurskaudeksi." 10. Miten se sitten luettiin, leikattuna ollen vai leikkaamatonna? Ei leikattuna, vaan leikkaamatonna, 11. Hän sai leikkauksen merkin sen uskon vanhurskauden sinettinä, joka hänellä oli leikkaamatonna, ollakseen kaikkien niitten isä, jotka leikkaamatonna uskovat, jotta vanhurskaus heillekin luettaisiin, 12. ja leikattujen isä niille, jotka eivät ainoasti ole leikatut, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä isällämme Aaprahamilla oli jo leikkaamatonna. 13. Sillä lupaus, että Aapraham oli oleva mailman perillinen, ei tullut hänelle eikä siemenelleen lain kautta, vaan uskon vanhurskauden kautta. 14. Jos näet ne, jotka turvautuvat lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tehty tehottomaksi ja lupaus rauennut. 15. Sillä laki saa aikaan vihaa. Missä näet lakia ei ole, ei ole rikkomustakaan. {"Viha" tarkoittaa tässä Jumalan vihaa. Ks. alaviittaa Room. 1:18.} 16. Sen tähden perintä on uskosta, että se olisi armosta, jotta lupaus olisi luja kaikelle siemenelle, ei ainoasti lakiin turvautuvalle, vaan myös Aaprahamin uskoa olevalle, hänen, joka on meidän kaikkien isä - 17. niin kuin on kirjoitettu: "Monen kansan isäksi olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat olemaan. 1. Moos. 17:5 18. Vastoin toivoa Aapraham toivossa uskoi tulevansa monien kansain isäksi sen mukaan, mitä on sanottu: "Niin on siemenesi oleva." 1. Moos. 15:5 19. Olematta uskossa heikko ei ottanut huomioon kuolettunutta ruumistaan - oli jo noin satavuotias - ja Saaran kuolettunutta kohtua 20. eikä epäuskolla epäillyt Jumalan lupausta, vaan vahvistui uskolla, antaen kunnian Jumalalle 21. täysin varmana siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen Hän voi myös täyttää. 22. Sen vuoksi se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi. 23. Mutta ei ainoasti hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin, 24. vaan myös meidän tähtemme, joille se luetaan, niille, jotka uskovat Häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, Herramme, 25. joka on alttiiksi annettu rikkomustemme tähden ja herätetty vanhurskauttamisemme tähden.



Kirjaudu
Rekisteröidy