1. Koska siis olemme uskosta vanhurskautetut, meillä on rauha Jumalan kanssa Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, {Rauha Jumalan kanssa tarkoittaa, että ihmisellä on oikea, eheä suhde Jumalaan.}2. jonka kautta meillä on myös ollut uskossa pääsy tähän armoon, jossa seisomme ja kerskaamme Jumalan kirkkauden toivossa. Room. 3:23; Room. 8:18; Room. 8:21; Room. 8:30{"Jumalan kirkkaus" = se kirkkaus, joka ihmisellä oli ennen syntiinlankeemusta ja jonka hän on menettänyt (Room. 3:23), mutta jonka vanhurskautetut saavat iankaikkisessa elämässä (Room. 8:18, 21, 30).}3. Eikä ainoasti niin, vaan kerskaamme myös ahdistuksissa, tietäen, että ahdistus saa aikaan kestävyyttä,4. kestävyys koeteltua mieltä ja koeteltu mieli toivoa,5. mutta toivo ei saata häpeään, sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. {"Toivo ei saata häpeään", ts. toivo ei ole kuvittelua. Pyhä Henki on sydämissämme vakuutena toivon toteutumisesta.}6. Sillä ollessamme vielä heikot Kristus kuoli oikeaan aikaan jumalattomain puolesta.7. Tuskinpa kukaan kuolee vanhurskaan puolesta, vaikka joku ehkä rohkenisikin kuolla hyvän puolesta.8. Mutta Jumala ylistää rakkauttansa meitä kohtaan siinä, että Kristus vielä syntisiä ollessamme kuoli puolestamme.9. Paljoa ennemmin me siis, kun nyt olemme vanhurskautetut Hänen veressään, pelastumme kauttansa vihasta. {"Viha", Jumalan viha, ks. alaviittaa Room. 1:18.}10. Sillä jos vihollisia ollessamme tulimme sovitetuiksi Jumalan kanssa Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me sovitettuina tulemme elämässään autuaiksi.11. Eikä ainoasti niin, vaan vieläpä kerskaamme Jumalassa Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta nyt olemme saaneet sovituksen.12. Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli mailmaan ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkiin ihmisiin, koska kaikki ovat syntiä tehneet.13. Sillä synti oli mailmassa lakiin asti, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole. {"Lueta." Alkukielen sana merkitsee "tilimerkintää". Ks. Flm. 18.}14. Kuitenkin kuolema hallitsi Aatamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet tehneet syntiä Aatamin rikkomuksen tavoin, hänen, joka on sen esikuva, joka oli tuleva. {"Tuleva" = Kristus, jota Paavali kutsuu myös "viimeiseksi Aatamiksi" (1 Kor. 15:45). Kristuksen ja Aatamin välillä on yhteistä se, että molempien vaikutus ulottuu koko ihmissukuun. Aatamista tuli synti ja kuolema, mutta Kristuksesta vanhurskaus ja iäinen elämä.}15. Mutta armolahja ei ole niin kuin rikkomus. Sillä jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut noitten monien osaksi.16. Eikä lahja ole niin kuin yhden synnintekijän kautta saatu osa. Sillä tuomio tuli yhdestä kadotukseksi, mutta armolahja monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.17. Sillä jos yhden ihmisen lankeemuksen vuoksi kuolema on hallinnut yhden kautta, paljoa enemmän ne, jotka runsaana saavat armon sekä vanhurskauden lahjan, hallitsevat elämässä yhden, Jeesuksen Kristuksen kautta.18. Niin kuin siis yhden lankeemuksen kautta tuomio tuli kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden vanhurskaan teon kautta armolahja tuli kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi.19. Sillä niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat tulleet syntisiksi, niin myös yhden ihmisen kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi. {"Kuuliaisuus" tarkoittaa Kristuksen koko työtä.}20. Mutta laki tuli siihen, jotta rikkomus suurenisi. Missä taas synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi, {Laki on synnin "täsmällinen mitta". Sen valossa käy ilmi synnin todellinen, suunnaton mahti.}21. jotta niin kuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, Herramme, kautta.