Kirje hebrealaisille

9 LUKU

Vanhan liiton pyhäkkö

1. Ensimmäisellä liitolla oli jumalanpalvelusta koskevat säädöksensä ja maan päällä oleva pyhäkkö. 2. Liitonmaja oli rakennettu niin, että siinä oli etumainen osa, jossa oli lampunjalka, pöytä ja näkyleivät. Sen nimi oli "pyhä". 3. Toisen väliverhon takana oli maja, jonka nimi oli "kaikkeinpyhin". 4. Sen [kalustoon] kuuluivat kultainen suitsutusastia1 ja liitonarkki, kauttaaltaan kullalla päällystetty. Siinä säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia, Aaronin viheriöinyt sauva ja liitontaulut. {KR: suitsutusalttari. Kreikan thymiateerion merkitsee joko suitsutusalttaria tai suitsutusastiaa. Viimeksi mainittu kuului kaikkeinpyhimmän kalustoon, ja ylimmäinen pappi käytti sitä suurena sovituspäivänä sinne mennessään. Sen ovat kääntäneet suitsutusastiaksi Hieronymos (turibulum), Luther (Rauchgefäss), engl. KJV (censer) ja suom. VKR ("pyhän savun astia").} 5. Arkin päällä olivat kirkkauden kerubit varjostamassa armoistuinta2. Näistä ei nyt kuitenkaan ole syytä puhua kustakin erikseen. {Armoistuin oli liitonarkin kansi. Ks. 3Moos. 16:2,13-16. Vrt. sel. Room. 3:25.} 6. Kaiken ollessa näin järjestettynä menevät papit joka aika etumaiseen huoneeseen toimittamaan jumalanpalvelusta. 7. Toiseen huoneeseen menee vain ylimmäinen pappi kerran vuodessa mukanaan verta, jota hän uhraa3 omien ja kansan tietämättömyydestä tehtyjen4 syntien tähden. {Pirskottamalla sitä liitonarkin kannelle ja sen eteen. Kreik. agnoeematoon. Tahallisista synneistä ks. Hebr.10:26.} 8. Näin Pyhä Henki osoittaa, että kaikkeinpyhimpään ei vielä ole avattu pääsyä niin kauan kuin etumainen maja yhä on paikallaan. Joh. 14:6 9. Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva. Sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät voi saada aikaan niihin osallistuvan omantunnon puhdistusta. 10. Ne, kuten ruuat, juomat ja erilaiset pesutkin, ovat vain sääntöjä, jotka koskevat ihmisten toimittamia ulkonaisia menoja5, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti. {KR: lihan sääntöjä.}

Kristuksen toimittama lunastus

11. Kristus tuli tulevan hyvän Ylimmäiseksi Papiksi. Suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on, joka ei ole tätä luomakuntaa, 12. hän meni, ei pukkien ja härkävasikkojen veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan [taivaalliseen] kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan ikuisen lunastuksen. Hepr. 10:10; 1. Piet. 1:18-19 13. Synnin saastuttamien päälle vihmottu pukkien ja härkien veri sekä hiehon tuhka pyhitti ihmiset vain ulkonaisiin menoihin kelvollisiksi6. {KR: lihanpuhtauteen.} 14. Kuinka paljoa paremmin Kristuksen veri - jonka hän ikuisen Hengen kautta uhrasi viattomana Jumalalle - puhdistaa meidän omantuntomme kuolleista7 teoista palvelemaan elävää Jumalaa. Tit. 2:14; 1. Joh. 1:7; Ilm. 1:5{Muotomenoina suoritetuista ja iäiseen kuolemaan jättävistä.} 15. Kristus on tullut uuden liiton Välimieheksi, jonka kuolema on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomuksista, että ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iäisen perinnön. Room. 3:25; 1. Tim. 2:5; Hepr. 12:24

Liiton veri

16. Missä on testamentti, siinä sen tekijän kuolema on näytettävä toteen. {Kreikan sanalla diatheekee on kaksi merkitystä: 1. testamentti, jälkisäädös, ja 2. liitto. Hebrean sana BeRiJTh merkitsee: 1. Juhlallisesti tehty ja velvoittava sopimus, 2. liitto, jossa Jumalan lupaus on perustava, mutta joka sisältää velvoituksia myös ihmisille.} 17. Testamenttihan astuu voimaan vasta kuoleman jälkeen. Sitä ei voida panna täytäntöön tekijänsä eläessä8. Gal. 3:15 18. Ensimmäistäkään liittoa ei siksi vihitty ilman verta. 19. Kun Mooses oli koko kansalle julkisesti lukenut kaikki käskyt sellaisina kuin ne ovat liitonkirjassa, hän otti härkävasikkojen ja pukkien verta, vettä, purppuravillaa ja isoppikimpun, joilla hän vihmoi lain kirjan ja koko kansan. 2. Moos. 24:7 20. Hän sanoi: "Tämä on sen liiton veri, minkä Jumala on teille säätänyt." 21. Hän vihmoi verellä myös pyhäkkömajan ja kaikki sen palvelukseen kuuluvat esineet. 22. Lain mukaan miltei kaikki puhdistetaan verellä, ja ilman [uhri]veren vuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista. 3. Moos. 17:11; Ef. 1:7 23. Taivaallisten kuvat on välttämättä puhdistettava tällä tavalla, mutta itse taivaalliset puhdistetaan paremmilla uhreilla. 24. Kristus ei mennyt ihmiskäsin tehtyyn kaikkeinpyhimpään, mikä on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme. Room. 8:34; 1. Joh. 2:1 25. Hän ei myöskään mennyt uhratakseen itsensä toistuvasti, kuten ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään vierasta verta mukanaan. 26. Muutoinhan Kristuksen olisi pitänyt kärsiä monta kertaa maailman perustamisesta asti. Nyt maailmanaikojen lopulla hän on yhden ainoan kerran ilmestynyt poistamaan synnin [syyllisyyden ja tuomion] uhraamalla itsensä. Gal. 4:4-5 27. Kuten ihmisille on säädetty, että heidän on kerran kuoltava, ja sen jälkeen tulee tuomio, 1. Moos. 3:19 28. niin Kristuskin, kerran uhrattuna ottamaan pois monien9 synnit, on ilmestyvä toistamiseen ilman syntiä pelastamaan ne, jotka häntä odottavat. Room. 5:6-8; Fil. 3:20; 1. Piet. 2:24{Niin monien kuin on ihmisiä.}



Kirjaudu
Rekisteröidy