Paavalin kirje roomalaisille

5 LUKU

Uskon kilvoitus

1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskautettuja1, olkoon meillä2 rauha Jumalan kanssa Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta. {KR: vanhurskaiksi tulleet. Kreik. dikaioothentes, passiivin aoristi: se on ollut hetkessä kokonaan tapahtuva Jumalan armoteko, ei jatkuva ja edistyvä. KR:n meillä on perustuu lukutapaan ekhomen (indik: tämä on tosiasia). Sanonta olkoon meillä perustuu kreikan lukutapaan ekhoomen (konj., kehotusmuoto), joka on käsikirjoitusten vahvemmin tukema. Vanhurskauttaminen on hetkessä toteutuva tosiasia, mutta koettu rauha, rohkea uskon luottamus ahdistuksissa jms. kuuluvat kilvoitukseen. Vrt. Fil.2:12,13.} 2. Hänen kauttaan me olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa nyt olemme, ja kerskatkaamme3 Jumalan kirkkauden toivosta. Ef. 2:18; Hepr. 10:19{kaukhoometha voi olla joko indikatiivi (on) tai konjunktiivi, kehotusmuoto (olkoon). Näin aina -a'oo-päätteisissä verbeissä.} 3. Eikä ainoastaan siitä, vaan kerskatkaamme4 ahdistuksissakin, tietäen, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä, {kaukhoometha, kuten edellisessä jakeessa, ks. sitä. 5:1:n konjunktiivi ekhoomen tekee todennäköiseksi, että näitäkin on pidettävä kehotusmuotoina.} 4. kärsivällisyys taas koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa. Hepr. 10:36 5. Mutta toivo ei saata häpeään, koska Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme meille annetun Pyhän Hengen kautta. 2. Kor. 1:22 6. Sillä meidän vielä ollessamme heikot Kristus ajan koittaessa kuoli jumalattomien puolesta. 7. Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan puolesta. Hyvän puolesta joku mahdollisesti uskaltaa kuolla. 8. Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että meidän vielä ollessamme syntisiä Kristus kuoli meidän puolestamme. 1. Joh. 3:16; 1. Joh. 4:9-10 9. Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttaan vihasta. {Sovitus Kristuksen uhrikuoleman kautta koskee koko ihmiskuntaa. Siihen perustuva vanhurskauttaminen Jeesuksen veressä eli syntien anteeksiantamus tuo sovituksen armon yksityisille ihmisille. Mielen ja elämän uudistuksen vaikuttaa samalla kertaa sydämeen tuleva Pyhä Henki, mutta se ei kuulu vanhurskauttamiseen.} 10. Jos me vielä ollessamme Jumalan vihollisia tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me nyt sovitettuina pelastumme hänen elämänsä kautta5. 11. Eikä vain sitä, vaan me myös kerskaamme Jumalassa Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta olemme nyt saaneet sovituksen.

Aadam ja Kristus

12. Kuten synti tuli maailmaan yhden ihmisen kautta ja synnin mukana kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat tehneet syntiä. 1. Kor. 15:21 13. Synti oli kyllä maailmassa jo ennen lakiakin, mutta syntiä ei lueta, missä ei ole lakia. Room. 4:15 14. Kuolema hallitsi kuitenkin Aadamista Moosekseen asti myös niitä, jotka eivät olleet tehneet syntiä samantapaisella rikkomuksella kuin Aadam6, joka oli tulevan esikuva. {Se on, syömällä kielletystä puusta. Ihmisillä oli silloin kuitenkin omiintuntoihin kirjoitettuna Jumalan säätämä peruslaki: "Mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille." Vrt. Room.2:14,15.} 15. Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen. Vaikka yhden lankeemuksesta monet ovatkin kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja tullut runsain määrin monien osaksi yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armossa. 16. Lahjan laita ei ole kuten on sen, mikä tuli yhden syntiä tehneen kautta. Tuomio tuli näet yhden ihmisen [teon johdosta] kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskaaksi julistamiseksi7. {KR: vanhurskauttamiseksi. Kreik. dikaiooma.} 17. Jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. 18. Niinpä siis, kuten yhden ihmisen lankeemus [on koitunut] kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko [koituu] kaikille ihmisille vanhurskaudeksi ja elämäksi8. Room. 6:23; 1. Joh. 2:2 19. Sillä kuten yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet on todettu ja julistettu syntisiksi9, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet luetaan vanhurskaiksi10. 20. Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suurenisi. Missä taas synti on tullut suureksi, siinä armo on tullut ylen runsaaksi. Room. 3:20; Room. 7:7-8 21. Kuten synti hallitsi [epäuskoista hengellisessä] kuolemassa, samoin armo on hallitseva [uskovaa] vanhurskauden kautta iäiseen elämään Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.



Kirjaudu
Rekisteröidy