Apostolien tekoja

1. Matkattuaan Amfipoliin ja Apollonian kautta tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten kokoushuone. {Kaupungit sijaitsivat tärkeän roomalaisen tien, Via Egnatian varrella, joka yhdisti Vähän Aasian maakunnat Roomaan.} 2. Tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luokseen ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssaan lähtien Kirjoituksista, 3. selittäen ja osoittaen, että Kristuksen piti kärsimän ja nouseman kuolleista, ja sanoi: "Tämä Jeesus, jota minä teille julistan, on Kristus." {Ks. alaviittoja Mt. 1:1, Apt. 2:36. Myös sanat "tämä Jeesus...on Kristus (=Messias)" sisältävät lyhyen uskontunnustuksen.} 4. Muutamat heistä uskoivat ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset. {"Jumalaapelkääväiset." Ks. alaviittaa Apt. 10:2.} 5. Mutta juutalaiset joutuivat kiihkoon ja ottivat mukaansa muutamia pahanilkisiä vetelehtijöitä, haalivat kansaa kokoon ja nostivat kaupungissa metelin. Asettuivat Jaasonin talon eteen ja hakivat Paavalia ja Silasta kansan eteen vietäviksi. 6. Mutta kun eivät heitä löytäneet, raastoivat Jaasonin ja muutamia veljiä kaupungin hallitusmiesten eteen ja huusivat: "Nuo koko mailman kiihoittajat ovat tännekin tulleet. {"Mailman kiihoittajat." Alkukielen sana merkitsee alunperin mailman mullistajaa. Metelin nostattajien sanat osoittavat, miten nopeasti kristinuskon sanoma eteni.} 7. Heidät Jaason on ottanut vastaan. Nämä kaikki tekevät vastoin keisarin asetuksia sanoen toisen, Jeesuksen, olevan kuninkaan." 8. Saattoivat levottomiksi kansan ja kaupungin hallitusmiehet, kun nämä sen kuulivat. 9. Otettuaan takauksen Jaasonilta ja muilta päästivät heidät. 10. Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Saavuttuaan menivät juutalaisten kokoushuoneeseen. {Berea, kaupunki Tessalonikasta noin 80 km länteen, sisämaassa. Nyk. Veroia.} 11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikassa olevat. Ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä Kirjoituksia, oliko asia niin. 12. Niin monet heistä uskoivat, samoin useat ylhäiset kreikkalaiset naiset ja miehet. 13. Mutta kun Tessalonikan juutalaiset saivat tietää, että Paavali Bereassakin julisti Jumalan sanaa, tulivat sinnekin yllyttämään ja kiihoittamaan kansaa. 14. Silloin veljet heti lähettivät Paavalin menemään meren rantaan, mutta sekä Silas että Timoteus jäivät sinne. 15. Paavalin saattajat veivät hänet Ateenaan saakka, ja saatuaan vietäväksi Silaalle ja Timoteukselle käskyn mitä pikimmin tulla hänen luoksensa lähtivät sieltä pois. {Ateena oli menettänyt poliittisen merkityksensä, mutta se oli yhä kreikkalaisen sivistyksen ja taiteen keskus sekä antiikin kuuluisin yliopistokaupunki. Roomalaisaikana se kuului Akaian hallintoalueeseen, jonka pääkaupunkina oli Korintto.} 16. Mutta Paavalin vartoessa heitä Ateenassa henkensä hänessä kiivastui, kun näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia. 17. Niin keskusteli kokoushuoneessa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niitten kanssa, jotka sattuivat hänet tapaamaan. 18. Muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssaan. Toiset sanoivat: "Mitä tuo lavertelija halunnee sanoa?" Toiset taas: "Näkyy olevan vierasten jumalain julistaja", koska julisti heille evankeliota Jeesuksesta ja nousemuksesta. {"Epikurolaiset ja stoalaiset filosofit" olivat kahden huomattavimman filosofikunnan edustajia. Edelliset saivat nimensä Epikurokselta, joka kuoli noin 270 eKr. He olivat materialisteja ja opettivat, että ihmisen on elettävä siten, että hän saa elämästä suurimman mahdollisen nautinnon. Stoalaisuuden perustaja oli Zenon, Epikuroksen aikalainen. Stoalaiset olivat panteisteja ja pitivät kaikkien ulkonaisten koettelemusten keskellä tyynenä säilyvää mielenrauhaa viisaan ihmisen tuntomerkkinä. "Lavertelija." Alkukielen sana merkitsee sanatarkasti "siementen kerääjää" ja tarkoittaa tässä ihmistä, joka yrittää loistaa viisailla sanoilla, jotka hän on siepannut kuuluisilta opettajilta.} 19. Ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Saammeko tietää, mikä se uusi oppi on, jota esität? {Areiopagi, kukkula Ateenaan keskustassa. Siellä istui samanniminen tuomioistuin (vrt. jae 34) pitäen istuntonsa taivasalla. Tuomioistuin oli jaettu osastoihin, joiden tehtävänä oli etupäässä siveellisen ja uskonnollisen elämän valvominen ja kiellettyjen jumalanpalvelusten estäminen. Sen istunnoille oli ominaista vakavuus ja ankaruus. Asianosaisten ja todistajien täytyi pelottavin valoin sitoutua ehdottomaan totuullisuuteen. Tuomareja sitoivat enemmän siveelliset kuin jyrkästi lainopilliset näkökohdat, ja tuomioistuimella oli suuri arvonanto sen oikeamielisyyden takia. Erään osaston tehtävänä oli valvoa nuorison kasvatusta ja yleensä opetusta. Paavali oli ehkä sen edessä selvittämässä oppinsa sisältöä.} 20. Tuot näet joitakin outoja asioita korvaimme kuulla. Tahdomme siis tietää, mitä nuo asiat ovat." 21. Ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei näet ollut aikaa muuhun kuin jotakin uutta puhumaan ja kuulemaan. 22. Astuen Areiopagin keskelle Paavali sanoi: "Ateenan miehet! Näen teidät kaikessa hyvin uskonnollisiksi. 23. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani pyhiä paikkojanne löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Jota te siis tuntematta palvelette, Häntä minä teille julistan. {"Tuntematon jumala." Kansallisissa hätätilanteissa kreikkalaiset uhrasivat myös vieraille jumalille, joitten nimiä he eivät tienneet, lepyttääkseen niitä. On myös mahdollista, että alttari oli pystytetty Israelin Jumalalle. Häntä voitiin nimittää tuntmattomaksi Jumalaksi, koska Hänen nimeään ei saanut lausua.} 24. Jumala, joka teki mailman ja kaikki, mitä siinä on, Hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsin tehdyissä temppeleissä, 25. eikä Häntä ihmiskäsin palvella niin kuin jotakin tarvitsisi, sillä Hän antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken. 26. Hän teki yhdestä [verestä] koko ihmiskunnan asumaan kaikkea maanpiiriä, säätäen heille ennalta määrätyt ajat ja asumisensa rajat Jumalan etsimistä varten, {"Yhdestä verestä" = yhdestä ihmisestä eli Aatamista.} 27. jos ehkä hapuilisivat Häntä ja löytäisivät, vaikka ei ole kaukana yhdestäkään meistä; 28. sillä Hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niin kuin muutamat runoilijoistannekin ovat sanoneet: 'Sillä Hänen sukuansakin olemme.' {Tässä tarkoitettaneen stoalaisia runoilijoita Aratosta (noin 310-240 eKr.) ja Kleantesta (noin 330-230 eKr.).} 29. Koska siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että Jumalan olemus on saman kaltainen kuin kulta tai hopea tai jalokivi, taiteen ja ihmisajatuksen luoma kuvanveistos. 30. Kääntäen katseensa noista tietämättömyyden ajoista Jumala käskee nyt kaikkia ihmisiä kaikkialla kääntymään, 31. sillä on säätänyt päivän, jona on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa miehen kautta, jonka on määrännyt, antaen kaikille takuun herättämällä Hänet kuolleista." 32. Kuullessaan kuolleitten nousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Haluamme vielä kuunnella sinua tässä asiassa." 33. Niin Paavali lähti heidän keskeltään. 34. Mutta muutamat miehet liittyivät häneen ja uskoivat. Niitten joukossa oli Dionysios, Areiopagin jäsen, ja nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssaan.



Kirjaudu
Rekisteröidy