Evankelio Luukaalta

1. Tapahtui eräänä päivänä, kun Hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliota, että ylipapit ja kirjanoppineet astuivat vanhinten kanssa esiin 2. ja puhuivat Hänelle sanoen: "Sano meille, millä vallalla näitä teet tai kuka on antanut Sinulle tämän vallan?" 3. Vastasi ja sanoi heille: "Minäkin kysyn teiltä yhtä sanaa. Sanokaa Minulle: 4. oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä?" 5. Niin neuvottelivat keskenään sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', Hän sanoo: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?' 6. Mutta jos sanomme: 'Ihmisistä', niin kaikki kansa kivittää meidät, sillä se on varma, että Johannes oli profeetta." 7. Vastasivat, etteivät tienneet, mistä. 8. Niin Jeesus sanoi heille: "Minäkään en sano teille, millä vallalla näitä teen." 9. Alkoi puhua kansalle tämän vertauksen: "Mies istutti viinitarhan ja vuokrasi sen peltomiehille ja matkusti muille maille pitkäksi aikaa. {Viinitarhan perustaminen, ks. alaviittaa Mk. 12:1.} 10. Määräaikana lähetti peltomiesten luo palvelijan, jotta antaisivat hänelle viinitarhan hedelmää. Mutta peltomiehet pieksivät hänet ja lähettivät tyhjin käsin pois. 11. Lähetti vielä toisen palvelijan, mutta hänetkin pieksivät ja häpäisivät ja lähettivät tyhjin käsin pois. 12. Lähetti vielä kolmannen, mutta tämänkin haavoittivat ja heittivät ulos. 13. Niin viinitarhan herra sanoi: 'Mitä teen? Lähetän rakkaan poikani. Hänet nähtyään varmaan kavahtavat.' 14. Mutta hänet nähdessään peltomiehet neuvottelivat keskenään sanoen: 'Tämä on perillinen. Tappakaamme hänet, jotta perintö joutuisi meille.' 15. Heittivät hänet ulos viinitarhasta ja tappoivat. Mitä viinitarhan herra siis tekee heille? 16. Tulee ja tuhoaa nämä peltomiehet ja antaa viinitarhan muille." Niin kuullessaan sanoivat: "Pois se!" 17. Mutta katsahtaen heihin sanoi: "Mitä siis on tämä kirjoitus: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut päätöskiveksi'? 18. Jokainen, joka kaatuu siihen kiveen, ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa." 19. Kirjanoppineet ja ylipapit tahtoivat käydä Häneen sillä hetkellä käsiksi, mutta pelkäsivät kansaa. Ymmärsivät näet, että oli puhunut sen vertauksen heille. 20. Vartioivat Häntä ja lähettivät luokseen hurskaiksi tekeyviä urkkijoita, ottaakseen Hänet kiinni jostakin sanasta, niin että voisivat antaa Hänet esivallalle ja maaherran käsiin. 21. Kysyivät Häneltä sanoen: "Opettaja, tiedämme, että puhut ja opetat oikein etkä katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. 22. Onko meidän lupa antaa keisarille veroa vai ei?" 23. Mutta havaitsi heidän kavaluutensa ja sanoi heille: 24. "Näyttäkää Minulle denari. Kenen kuva ja päällekirjoitus siinä on?" Vastasivat: "Keisarin." {Denari, ks. alaviittaa Mt. 18:28.} 25. Sanoi heille: "Antakaa siis keisarin oma keisarille ja Jumalan oma Jumalalle." 26. Eivät kyenneet saamaan Häntä puheesta kiinni kansan edessä, ja ihmetellen Hänen vastaustaan vaikenivat. 27. Niin astui esiin muutamia saddukeuksia, jotka väittävät, ettei ole nousemusta, ja kysyivät Häneltä {Saddukeukset, ks. alaviittoja Mt. 3:7, 22, 23.} 28. sanoen: "Opettaja, Mooses kirjoitti meille: 'Jos keltä kuolee veli, jolla on vaimo, ja kuolee lapsetonna, niin veljensä ottakoon vaimon ja herättäköön siemenen veljellensä.' 29. Nyt oli seitsemän veljestä. Ensimäinen otti vaimon ja kuoli lapsetonna. 30. Niin toinen otti sen vaimon. 31. Sitten kolmas otti hänet ja samoin kaikki seitsemän. Eivät jättäneet lapsia ja kuolivat. 32. Viimeisenä kaikista vaimokin kuoli. 33. Kenelle heistä hän siis joutuu nousemuksessa vaimoksi, sillä seitsemällä hän oli vaimona?" 34. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Tämän mailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle. {Lapsi-sanaa käytetään hepreassa kuvaannollisesti ilmaisemaan jollekin tai johonkin kuulumista.} 35. Mutta jotka on katsottu arvollisiksi pääsemään siihen mailmaan ja nousemukseen kuolleitten joukosta, eivät nai eivätkä mene miehelle. {Uusi Testamentti erottaa "nousemuksen kuolleista", ts. kuolleitten joukosta (vanhurskasten nousemuksen) ja "kuolleitten nousemuksen" eli yleisen nousemuksen aikojen lopulla viimeisen tuomion edellä. Tässä tarkoitetaan edellistä, samoin Paavali Fil. 3:11 :ssa. (ks. alaviitta).} 36. Sillä eivät enää voi kuolla, koska ovat enkelten kaltaiset, ja ovat Jumalan lapsia, koska ovat nousemuksen lapsia. {"Nousemuksen lapset", ne, jotka ovat nousseet kuolleitten joukosta. Vrt. edellä jae 35 (alaviitta).} 37. Että kuolleet nousevat, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aaprahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakon Jumalaksi. 38. Mutta Hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien, sillä kaikki Hänelle elävät." 39. Niin muutamat kirjanoppineista vastasivat ja sanoivat: "Opettaja, oikein sanoit." {Kirjanoppineet olivat yleensä fariseuksia, jotka uskoivat nousemukseen. Ks. alaviittoja Mt. 3:7, 22:23.} 40. Eivät enää rohjenneet kysyä Häneltä mitään. 41. Sanoi heille: "Kuinka sanovat, että Kristus on Daavidin poika? {ss Ks. alaviittaa Mt. 22:45. } 42. Daavid itse sanoo Salmien kirjassa: 'Herra sanoi Herralleni: Istu oikealleni, 43. kunnes panen vihollisesi jalkaisi astinlaudaksi.' 44. Daavid kutsuu Häntä siis Herraksi. Kuinka Hän sitten on poikansa?" 45. Kaiken kansan kuullen sanoi opetuslapsillensa: 46. "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka ovat mieltyneet käymään pitkissä vaipoissa ja rakastavat tervehtimisiä toreilla ja etumaisia istuimia kokoushuoneissa ja ensimäisiä sijoja illallisilla, 47. noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi rukoilevat pitkään. Saavat kovemman tuomion."



Kirjaudu
Rekisteröidy