Evankelio Matteukselta

1. Niinä päivinä tulee Johannes Kastaja saarnaten Juudean erämaassa {Johannes Kastaja on tavallaan viimeinen Vanhan Testamentin profeettain sarjassa, joka Samuelista alkaen oli jatkunut vuosisatoja. Johannes oli tulevan Messiaskuninkaan airut. Erämaa ei tarkoita autiomaata, vaan kiinteän kylä- ja kaupunkiasutuksen ulkopuolelle jäänyttä, viljelemätöntä maata, joka tavallisesti oli paimenten ja heidän laumainsa liikkuma-aluetta. } 2. ja sanoen: "Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle." {Matteus käyttää nimitystä "taivasten valtakunta", kun taas muu Uusi Testamentti yleensä käyttää nimeä "Jumalan valtakunta". Juutalaiset pyrkivät välttämään Jumalan nimen mainitsemista, ja käyttivät erilaisia peitenimiä, mm. taivasta. Taivasten valtakunta merkitsee siis samaa kuin Jumalan valtakunta. Kääntymys (kreik. metanoia) merkitsee sydämen, mielen muutosta, katumusta.} 3. Sillä hän on se, josta profeetta Jesaja puhuu sanoen: "Huutavan ääni erämaassa: 'Valmistakaa Herran tie, tehkää polkunsa suoriksi.'" 4. Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillä nahkavyö, ja ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja. 5. Silloin vaelsi tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö. 6. Kastoi heidät Jordanissa heidän tunnustaessaan syntinsä. 7. Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan hänen kasteellensa sanoi heille: "Kyykäärmeitten sikiöt, kuka neuvoi teitä pakenemaan tulevaa vihaa? {Fariseukset ja saddukeukset, juutalaisten uskonnollis-poliittisia puolueita Jeesuksen aikana. Fariseukset, juutalaisten "ankarin lahko" (Apt. 26:5), olivat kiivaita lain noudattajia. Vanhan Testamentin lain "suojaksi" he olivat kehittäneet laajan suullisen järjestelmän, vanhinten perinnäissäännöt, joitten tarkoituksena oli auttaa ihmisiä lain käskyjen pitämisessä, mutta joista pikemminkin kehittyi raskas taakka. Saddukeukset kuuluivat pääasiassa johtavaan papistoon ja yläluokkaan. He olivat Rooman kulttuurin ja politiikan ystäviä. He hylkäsivät vanhinten perinnäissäännöt sekä opit nousemuksesta, enkeleistä ja hengistä (vrt. Apt. 23:8). "Tuleva viha" tarkoittaa Jumalan tuomion päivää, josta jo Vanhan Testamentin profeetat puhuivat. Jumala on tosin "pitkämielinen ja suuri armossa", mutta ihmisten paaduttaessa sydämensä ja hylätessä Hänet on tuomio välttämätön. } 8. Tehkää siis kääntymyksen mukaisia hedelmiä, 9. älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Meillä on isänä Aapraham', sillä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aaprahamille. 10. Jo on myös kirves pantu puitten juurelle. Jokainen puu, joka ei siis tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. 11. Minä tosin kastan teidät vedessä kääntymykseen, mutta se, joka tulee jäljessäni, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään en ole arvollinen kantamaan. Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa. {"Tuli" on vertauskuvana Pyhän Hengen synnyttämästä innostuksesta ja halusta totella Jumalaa. Vrt. Paavalin kehoitusta: "Olkaa hengessä palavat" (Room. 12:11).} 12. Hänellä on viskimensä kädessään, ja Hän puhdistaa tarkoin puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet polttaa sammumattomassa tulessa." 13. Silloin Jeesus tulee Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen. 14. Mutta Johannes esteli Häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada Sinulta kaste, ja Sinä tulet minun tyköni!" {Johanneksen kaste oli tarkoitettu syntisille, mutta Johannes tajusi, ettei Jeesuksessa ollut syntiä, minkä vuoksi hän yritti estellä tätä tulemasta kasteelle. Jeesuksen synnittömyydestä ks. Joh. 8:46, 2 Kor. 5:21, Hepr. 4:15. Johanneksen sanat: "Minun tarvitsee saada Sinulta kaste" osoittavat, että "Väkevämpi" eli Messias (jae 11) oli nyt tullut ja Johannes sisimmässään tunsi Hänet ja tunsi itsensä vähäisemmäksi Hänen edessään.} 15. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän sallii Hänet. {"Täyttää kaikki vanhurskaus." Vaikka Jeesus itse oli synnitön, Hän oli tullut maan päälle lunastaakseen ihmisten syntivelan, ja siksi Hän tarvitsi tätä kastetta. Hän samaisti itsensä ihmisiin, tuli heidän kaltaisekseen, jotta Hän voisi "vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa" (Jes, 53:11). } 16. Tultuaan kastetuksi Jeesus nousi heti vedestä, ja katso, taivaat aukenivat Hänelle ja Johannes näki Jumalan Hengen tulevan alas niin kuin kyyhkysen ja laskeuvan Hänen päällensä. {Jumalan Henki, joka ensimäisessä luomisessa "liikkui vetten päällä" (1 Moos. 1:2), ilmestyy nyt uuden luomisen alkaessa. Pyhä Henki oli Jeesuksen jumalallisena "varustuksena" Hänen tehtävässään. Vrt, Jes. 42:1 s. Matt. 3:16,17 Tässä on ensi kerran Kolminaisuus selvästi esillä, vaikka siitä on aavistuksia jo Vanhassa Testamentissa. Henki laskeutuu Pojan päälle ja samalla hetkellä kuuluu Isän ääni taivaasta.} 17. Ja katso, ääni taivaista sanoi: "Tämä on rakas Poikani, johon olen mielistynyt."



Kirjaudu
Rekisteröidy