Paavalin kirje roomalaisille

3 LUKU

Jumalan sana ja ihmisten epäusko

1. Mitä etuuksia on sitten juutalaisilla, tai mitä hyötyä on ympärileikkauksesta? 2. Paljonkin, kaikin tavoin! Ensiksikin se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut. 3. Entä jos jotkut ovat olleet epäuskoisia? Ei kaiketi heidän epäuskonsa tee tyhjäksi Jumalan uskollisuutta? 4. Ei suinkaan! Jumala on luotettava, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Onhan kirjoitettu: Että sinut todettaisiin oikeaksi sanoissasi ja voittaisit, kun kanssasi käydään oikeutta1. Ps. 116:11; Joh. 3:33{Tämä on VT:ssä lausuttu ajatus, ei sanallinen lainaus.} 5. Jos siis meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan vanhurskauden, mitä me siihen sanomme? Ei kaiketi Jumala ole väärä, kun hän rankaisee vihassaan? Puhun nyt ihmisten tavalla. 6. Ei suinkaan! Kuinka sitten Jumala voisi tuomita maailman? 7. Jos siis Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kunniakseen, miksi minut silti syntisenä tuomitaan? 8. Miksi emme tekisi, kuten - meitä herjaten - meidän syytetään tekevän, ja kuten jotkut väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme pahaa, että siitä tulisi hyvää?" He saavat oikeutetun tuomion. Room. 6:1; Room. 6:15

Laista synnin tunto

9. Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin ovat kaikki synnin vallassa. 10. Onhan kirjoitettu: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoaakaan, 11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. 12. Kaikki ovat poikenneet pois, aivan kaikki käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä on hyvää, ei ainoaakaan. 13. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellään he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla. 14. Heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. 15. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, 16. hävitys ja kurjuus on heidän teillään, 17. ja rauhan tietä he eivät tunne. 18. Ei ole Jumalan pelko heidän silmiensä edessä." Ps. 36:2 19. Me tiedämme, että laki puhuu kaiken lain alaisille, jotta jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä. 20. Näin siksi, ettei ketään ihmistä vanhurskauteta hänen edessään2 lain teoista, sillä lain kautta tulee synnin tunto. Gal. 2:16; Gal. 3:11{KR: ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi. Kreikan sana dikaio'oo ei merkitse vanhurskaaksi tekemistä ja tulemista, vaan siksi lukemista, julistamista, tunnustamista. Pyhän Hengen vaikuttama uudistus on Jumalan pelastavan työn toinen puoli. Se alkaa samalla hetkellä kuin vanhurskauttaminen, mutta siitä ei käytetä tätä sanaa.}

Armonvanhurskaus

21. Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia3, Jer. 23:6; Room. 1:17{Syntinsä ja syyllisyytensä tunnustava ja armoa rukoileva saa tämän lahjavanhurskauden ilman Jumalan lain vaatimusten täyttämistä. Vrt. Luuk.18:13.} 22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen [luetaan ja julistetaan] kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat [evankeliumin lupauksen]. Ei näet ole mitään erotusta. 23. Sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, Gal. 3:22; 1. Joh. 1:8; 1. Joh. 1:10 24. ja heidät vanhurskautetaan lahjaksi hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa4. {Vanhurskauttaminen tapahtuu yksin ja kokonaan Kristuksen ristinuhrin ja veren tähden, ei ihmisen paremmaksi muuttumisen ja kuuliaisuuden tähden. Tämä kyllä seuraa Pyhän Hengen vaikuttamana uskon hedelmänä.} 25. Jumala on asettanut hänet sovitusuhriksi5 uskon kautta hänen vereensä. Jumala on [aiemmin] osoittanut vanhurskautensa jättämällä jumalallisessa kärsivällisyydessään rankaisematta ennen tehdyt synnit. Ap. t. 13:38-39; Room. 5:9; 2. Kor. 5:19; 2. Kor. 5:21{KR: armoistuimeksi. Hebrean KaPPooReTh ja kreikan hilasteerion oli liitonarkin kansi vanhan liiton pyhäkössä. Luther käänsi sen sanalla Gnadenstuhl = armoistuin. Ylimmäinen pappi vihmoi sille uhrieläimen verta, joka (esikuvallisesti, "tulevan varjona") sovitti synnit (3Moos.16). Kristuksen Golgatan uhri ja hänen verensä vuodatus on näiden esikuvien täyttymyksenä todellisesti sovittanut ihmiskunnan synnit.} 26. Nykyajassa hän osoittaa vanhurskauttaan siinä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, joka uskoo Jeesukseen. Gal. 2:16 27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain 6 kautta. 1. Kor. 1:29; 1. Kor. 1:31; Ef. 2:9{Se on, Kristuksen verisovituksen, parannukseen nöyrtymisen, armon evankeliumin julistamisen ja uskomisen.} 28. Päättelemme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskolla ilman lain tekoja7. Ap. t. 13:39; Room. 10:3; Room. 10:8; 1. Joh. 2:29{Vanhurskauttaminen ei ole vanhurskaaksi tuleminen, vaan Kristuksen verilunastukseen perustuva syntien anteeksiantamus, vanhurskaaksi julistaminen /lukeminen ja Jumalan lapsen asemaan ottaminen (Gal.4:5). Sen hedelmä on sydämessä asuvan Kristuksen ja Hengen vaikuttama Jumalan lapsen mieli ja käytös: "hedelmänä on pyhitys" (Room. 6:22).} 29. Vai onko Jumala vain juutalaisten Jumala? Eikö muidenkin kansojen? On muidenkin kansojen. 30. Jumalahan on yksi. Hän vanhurskauttaa juutalaiset uskosta ja muiden kansojen ihmiset8 uskon kautta. Ap. t. 15:9; Ap. t. 15:11; Gal. 3:8{KR: ympärileikatut, ympärileikkaamattomat.} 31. Mitätöimmekö siis lain uskon kautta? Emme suinkaan! Me päinvastoin vahvistamme lain9. {1. VT:n lain sisältämän pelastusjärjestyksen merkitys ja tarkoitus toteutuu uuden liiton sovituksen-armon-uskon pelastusjärjestyksessä. 2. VT:n siveyslaki (Dekalogi ym.) alkaa tulla uudessa liitossa täytetyksi Hengen vaikuttamassa uudessa kuuliaisuudessa ja rakkaudessa eli pyhityksessä. Ks. sel. Room.10:4.}



Kirjaudu
Rekisteröidy